HerNews.gr
Παιδί

Έφηβος και Διαδίκτυο: Οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν οι νέοι

Σοκ έχει προκαλέσει η αυτοκτονία του 15χρονου στο Κερατσίνι, με την μητέρα του να δηλώνει πως τα βίντεο παιχνίδια στο διαδίκτυο ήταν αυτά που ώθησαν το παιδί στο να βάλει τέλος στη ζωή του.
Ο Jonathan Galindo «σκότωσε» το παιδί; Σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει το csii.gr η αυτοκτονία του συνδέεται στην αναβίωση της «Μπλε Φάλαινας». Μάλιστα το συγκεκριμένο παιχνίδι προκάλεσε πολλές αυτοκτονίες παιδιών στο παρελθόν καθώς τα ενθαρρύνει να βάλουν τέλος στη ζωή τους.

Πριν γίνει λόγος για τον νέο «εχθρό» του ίντερνετ ας γίνει μια αναφορά στη «Μπλε Φάλαινα». Ο 21χρονος δημιουργός του θανάσιμου παιχνιδιού «Μπλε Φάλαινα» οδήγησε δεκάδες θύματα στην αυτοκτονία. Ήταν ένα σκοτεινό, θανάσιμο παιχνίδι αυτοκτονίας και η κυνική ομολογία του νεαρού που κατάφερε να χειραγωγήσει τα θύματά του ως το θάνατο.


Η μητέρα της 13χρονης Maylen που πριν λίγες μέρες βρέθηκε απαγχονισμένη, αδυνατεί να περιγράψει τον πόνο που νιώθει και λέει στην El Mundo πως δεν ήξερε ότι η κόρη της είχε πέσει στα δίχτυα της θανάσιμης πρόσκλησης που ονομάζεται «Γαλάζια Φάλαινα».

Δαμόκλειος σπάθη το διαδίκτυο για έναν έφηβο;


Η Maylen, αυτοκτόνησε σε μια πόλη στην Κολομβία καθώς είχε φτάσει στην τελική δοκιμή. Κανείς, ούτε οι φίλοι της, δεν ξέρουν γιατί δέχτηκε την θανάσιμη πρόκληση και έφτασε να βάλει η ίδια τέλος στη ζωή της. «Μαμά, υπάρχουν μπλε φάλαινες;» είχε ρωτήσει μια μέρα η 13χρονη και η μητέρα της απάντησε αθώα πως υπάρχουν, αλλά είναι είδος υπό εξαφάνιση.
Ήταν το πρώτο πράγμα που σκέφτηκε και δεν είχε την παραμικρή ιδέα τι σήμαινε αυτή η ερώτηση. Δύο μήνες αργότερα, στις 28 Απριλίου, το σώμα της Maylen Lizette κρεμόταν από ένα σχοινί.
Η 37χρονη μητέρα δεν είχε ποτέ της ακούσει για την θανάσιμη πρόκληση και όταν ενημερώθηκε άρχισε να συνδέει γεγονότα, περιστατικά και συμπεριφορές της κόρης της που μέχρι τότε περνούσαν απαρατήρητα.
Η 13χρονη δεν ήταν όμως η πρώτη που πέθανε συμμετέχοντας στην διαδικτυακή πρόκληση που πλέον έχει λάβει διεθνείς διαστάσεις και κινητοποίησε τις αρχές παγκοσμίως.
Συνολικά δεδομένα αναφέρουν πως μέσα σε δύο χρόνια υπάρχουν πάνω από 130 αυτοκτονίες ατόμων που αποδέχτηκαν την τελική πρόκληση. Η πρόκληση αποτελείται από 50 δοκιμασίες τις οποίες οι συμμετέχοντες καλούνται να ξεπεράσουν.
Ξεκινά με απλά βήματα, όπως το να ζωγραφίσουν ένα ζώο, να ξυπνήσουν αργά τη νύχτα, να παρακολουθούν ταινίες τρόμου για μια ολόκληρη μέρα και διάφορα άλλα τεστ. Στη συνέχεια έρχεται όμως η «δοκιμασία του πνιγμού» και η «δοκιμασία της μπλε φάλαινας».
Στην πρώτη, το θύμα καλείται να δέσει μια θηλιά στο λαιμό του και να κινηματογραφήσει τον εαυτό του, ενώ είναι στο όριο του πνιγμού και στην δεύτερη θα πρέπει με ένα μεγάλο μαχαίρι να χαράξει μία φάλαινα πάνω στο χέρι του. Σύμφωνα με ειδικούς, η επιτυχία αυτών των δοκιμασιών είναι ότι βασίζονται στην πρόκληση και η πρόκληση για έναν έφηβο αντιπροσωπεύει πολλά, όπως την υπέρβαση, την ενίσχυση της αυτοεκτίμησής τους, την αίσθηση δύναμης και τον έλεγχο.

Το παιχνίδι θανάτου είναι καλά ενορχηστρωμένο και τελικά καταλήγει ένα παιχνίδι μυαλού με θανάσιμη κατάληξη.

Χρήστες του διαδικτύου αναφέρουν ότι μία νέα άρρωστη πρόκληση που μιμείται το παιχνίδι της «Μπλε Φάλαινας» και βρήκε την ευκαιρία να τρυπώσει στους υπολογιστές των μικρών μας φίλων εν μέσω πανδημίας.
Το «παιχνίδι» συνίστατο στην υποβολή ορισμένων ερωτήσεων, οι απαντήσεις των οποίων έχουν ως αποτέλεσμα σωματική τιμωρία για όσους το ζητήσουν. Για τουλάχιστον ένα χρόνο, σύμφωνα με την Κέλλυ Ιωάννου, Διευθύντρια CSI Institute – Κλινική Εγκληματολόγος, το μυστηριώδες προφίλ «Jonathan Galindo» δημιουργεί πολλές ανησυχίες για τους γονείς κυρίως των νεότερων αγοριών. Για αρκετό καιρό οι αρχές προσπαθούν να φτάσουν στην πραγματική ταυτότητα αυτού του ανατριχιαστικού εικονικού online χαρακτήρα.

Πώς μπορούν οι γονείς να κατανοήσουν το πρόσωπο αυτού του χαρακτήρα;

Το πρόσωπο του μοιάζει με κάτι ανάμεσα σε άνθρωπο και σκύλο, με μια στρογγυλή μαύρη μύτη, ένα τεράστιο ανθρώπινο χαμόγελο και μακριά μαύρα αυτιά. Οι λογαριασμοί με το όνομα Jonathan Galindo και με φωτογραφία προφίλ τη συγκεκριμένη φιγούρα προσθέτουν παιδιά στα κοινωνικά μέσα και τους ζητούν να παίξουν το παιχνίδι τρόμου.
Οι προκλήσεις με τις οποίες ξεκινούν είναι αρκετά αβλαβείς, όπως ζητούν στα παιδιά να «ξυπνήσουν στη μέση της νύχτας» ή «να παρακολουθήσουν μια τρομακτική ταινία».
Αλλά καθώς το παιχνίδι συνεχίζεται, οι προκλήσεις γίνονται πιο επικίνδυνες, όπως η αναθέτουν στους παίκτες να αυτοτραυματιστούν ή να σταθούν στην άκρη ενός ψηλού κτηρίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, το τελικό έργο διατάζει τους παίκτες να τερματίσουν τη ζωή τους.

Η συγκεκριμένη μάσκα δημιουργήθηκε από τον παραγωγό κινηματογραφικών ειδικών εφέ, Samuel Canini, το 2012, αλλά έκτοτε οι εικόνες του χαρακτήρα έχουν ληφθεί για τη δημιουργία του Jonathan Galindo. Ο κ. Canini επιβεβαίωσε ότι δεν έχει καμία σχέση με τον ενοχλητικό τρόπο που χρησιμοποιείται τώρα η μάσκα. Το Facebook απέκλεισε το hashtag #JonathanGalindo για να προσπαθήσει να κρατήσει το φαινόμενο υπό έλεγχο και να προσπαθήσει να προστατεύσει τους νεότερους χρήστες.

 

Εάν προσπαθήσετε να πραγματοποιήσετε αναζήτηση στο Facebook με το hashtag #jonathangalindo, εμφανίζεται το εξής μήνυμα: “Οι δημοσιεύσεις με #jonathangalindo έχουν προσωρινά αποκρυφτεί. Κάποιο από τα περιεχόμενα σε αυτές τις αναρτήσεις παραβιάζει τα πρότυπα κοινότητας.”
Ωστόσο, τόσο το Facebook όσο και το Instagram και το Twitter είναι γεμάτα λογαριασμούς στους οποίους ο “Jon”, Jonathan Galindo, εμφανίζεται στη φωτογραφία προφίλ. Ο Galindo Jonathan και όσοι κρύβονται πίσω από αυτό το προφίλ με την παραμορφωμένη μάσκα θέτουν άρρωστες προκλήσεις στους νεότερους χρήστες.
Αυτές οι προκλήσεις φαίνεται να είναι η συνέχεια της «Μπλε Φάλαινας».

Πώς ο Jonathan Galindo προσεγγίζει τους νέους;

Το πρώτο βήμα είναι το αίτημα φιλίας. Στη συνέχεια, όταν το αίτημα φιλίας γίνει αποδεκτό, αποστέλλεται ένας σύνδεσμος που προτείνει να συμμετάσχετε σε ένα παιχνίδι προκλήσεων, θάρρους, έως αυτοτραυματισμού (όπως σκάλισμα με λεπίδα στο δέρμα της κοιλιάς αρχικά γράμματα του ονόματος κάποιου ή «Ο αριθμός του διαβόλου», 666).
Η πρόκληση αυτή στοχεύει κυρίως παιδιά και εφήβους, των οποίων το συναισθηματικό και κέντρο δεν έχει ακόμη διαμορφωθεί και ολοκληρωθεί πλήρως για να παίρνει σωστές αποφάσεις.
Επομένως, ο κίνδυνος είναι υψηλός για τους νεότερους χρήστες, αλλά και για πιο ευάλωτους ενήλικες, οι οποίοι μπορούν να πέσουν σε αυτές τις «παγίδες». Ειδικά εν μέσω πανδημίας είναι ιδιαίτερο επικίνδυνο να καταλήξουμε σε έναν φαύλο κύκλο κατάθλιψης, εθισμού, αυτοτραυματισμού και αυτοκτονίας.

 

Τι συμβουλές δίνει η ΕΛ.ΑΣ. για την προστασία των παιδιών στο διαδίκτυο:

  • Να μη δίνει σε κανέναν, ακόμα και στον καλύτερό του φίλο, τον κωδικό πρόσβασής του στο Διαδίκτυο.
  • Τα μόνα άτομα που θα πρέπει να γνωρίζουν τον κωδικό είναι οι γονείς του.
  • Να μην απαντά σε ηλεκτρονικά μηνύματα με ύποπτο περιεχόμενο ή άγνωστο αποστολέα.
  • Να μην απαντά σε ηλεκτρονικά μηνύματα που το κάνουν να αισθανθεί «άβολα».
  • Σε περίπτωση που λάβει ένα τέτοιο μήνυμα, να μη διστάζει να το αναφέρει στους γονείς του ή σε κάποιο άλλο πρόσωπο που εμπιστεύεται.
  • Αν αισθανθεί άβολα την ώρα που συνομιλεί μέσω chatroom, να διακόψει αμέσως τη συνομιλία.
  • Να αποφεύγει να στέλνει τη φωτογραφία του και άλλα προσωπικά του στοιχεία μέσω διαδικτύου σε άγνωστα άτομα.
  • Να σκεφθεί πολύ καλά ενδεχόμενη συνάντηση με διαδικτυακό φίλο και να ζητήσει την άποψη των γονέων σχετικά με αυτό το θέμα.

Σε περίπτωση που αποφασίσει να συναντηθεί με το «διαδικτυακό του φίλο», να ενημερώσει οπωσδήποτε τους γονείς του ή κάποιο άτομο που εμπιστεύεται και να φροντίσει ώστε η συνάντηση αυτή να πραγματοποιηθεί σε δημόσιο χώρο.

Να αναπτύξει κριτική διάθεση σε ό,τι διαβάζει στο Διαδίκτυο και να μην εμπιστεύεται αμέσως ό,τι δει σε αυτό.

Να αναπτυχθεί μια σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ παιδιών και γονέων, ούτως ώστε το παιδί να συζητά με τους γονείς του και να τους αναφέρει οτιδήποτε βλέπει και ζει όταν σερφάρει στο internet.

Είναι επίσης απαραίτητο οι ίδιοι οι γονείς να αποκτήσουν βασικές γνώσεις για το διαδίκτυο και να ενημερωθείτε σωστά ώστε να μπορέσετε να προσφέρετε στο παιδί σας την καθοδήγηση που είναι απαραίτητη κατά την πλοήγησή του στον κόσμο του διαδικτύου.
Επίσης, η ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων με τα παιδιά και η αφιέρωση χρόνου σε αυτά είναι πολύ σημαντική.


Μην απαγορεύονται στα παιδιά την πλοήγηση στο διαδίκτυο από τον υπολογιστή σας.

Μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτό από υπολογιστές φίλων, Ίντερνετ καφέ, ακόμη και από το σχολείο τους.
Ενημερωθείτε για τη χρήση του διαδικτύου, τα οφέλη και τους κινδύνους του. Δώστε έμφαση στην ανακάλυψη ιστοσελίδων με ενημερωτικό, εκπαιδευτικό, ψυχαγωγικό περιεχόμενο και δραστηριότητες ανάλογα με την ηλικία του παιδιού σας.
Να τοποθετήσετε τον Η/Υ σε κοινόχρηστο χώρο του σπιτιού (πχ. σαλόνι) και όχι σε υπνοδωμάτια. Να κάνετε την πλοήγηση στο διαδίκτυο μια οικογενειακή δραστηριότητα. Δεν είναι κακό να ζητήσετε από τα παιδιά σας να σας εξηγήσουν μερικά πράγματα.

Να συζητήσετε με τα παιδιά σας:

Για τους κινδύνους που ελλοχεύουν στα chatrooms. Για θέματα ασφάλειας που προκύπτουν από την πλοήγηση στο διαδίκτυο. Να συμβουλέψετε τα παιδιά σας: Να μην δίνουν τα προσωπικά τους στοιχεία, καθώς και λοιπές προσωπικές πληροφορίες σε άγνωστα άτομα. Να αρνούνται συναντήσεις με άτομα που γνώρισαν μέσω διαδικτύου.
Να τους εξηγήσετε ότι οι άγνωστοι με τους οποίους θέλουν να συναντηθούν μπορεί να είναι επικίνδυνα άτομα. Να μην απαντούν σε δυσάρεστα ή επικίνδυνα μηνύματα που λαμβάνουν από το διαδίκτυο και να σας αναφέρουν αμέσως το περιστατικό. Να αφήσετε τα παιδιά να σας δείξουν τι μπορούν να κάνουν στο διαδίκτυο και να επισκεφτούν τις αγαπημένες σελίδες τους.


Οι λογαριασμοί σύνδεσης με το διαδίκτυο
πρέπει να είναι στο όνομά σας και να ελέγχετε οι ίδιοι τους κωδικούς πρόσβασης (username, password)

Να συζητήστε με τα παιδιά σας, που κάνουν χρήση του διαδικτύου εάν βλέπουν κάτι που τους προκαλεί αίσθηση, φόβο, ανησυχία ή σύγχυση. Δείξτε τους πώς να κλείσουν την σύνδεση και τον υπολογιστή και ενημερώστε τα ότι δεν είναι δικό τους λάθος.


Υπενθυμίστε στα παιδιά να ενημερώνουν πάντα έναν ενήλικα που εμπιστεύονται εάν δουν κάτι που τους ενοχλεί στο διαδίκτυο.

Να χρησιμοποιείτε προγράμματα-φίλτρα γονικής προστασίας, που διατίθενται στο ελεύθερο εμπόριο και τα οποία απαγορεύουν τη σύνδεση σε ιστοσελίδες με κακόβουλο περιεχόμενο, χρησιμοποιώντας λέξεις-κλειδιά, ενώ παράλληλα καταγράφουν τη διαδικτυακή κίνηση του υπολογιστή.
Να ελέγχετε το οπτικοακουστικό υλικό ( cds κλπ.) που κατέχουν τα παιδιά σας.
Να απευθύνεστε στα Τμήματα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος των Διευθύνσεων Ασφάλειας Αττικής και Θεσσαλονίκης για την παροχή συμβουλών, καθώς και για την καταγγελία ύποπτων περιστατικών.

 

Νικολέτα Γατζούδη

Ειδική Παιδαγωγός-Θεατρολόγος-Δημοσιογράφος

MSc, Med

Νεότερα Άρθρα

Πώς να ξεκινήσετε να διδάσκετε στα παιδιά να μοιράζονται

HerNews ka

Δίδυμα μωράκια: Πως είναι η καθημερινότητα με 2 νεογέννητα;

Her News b

Οι αλλαγές στην ανατροφή των παιδιών με το πέρασμα των χρόνων

Her News