HerNews.gr
Ψυχαγωγία

Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου: Ένα μήνυμα ελπίδας

Άλλο ένα Σαββατόβραδο καραντίνας! Ας το περάσουμε γιορτινά!
Ένεκα της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου τόσο το Εθνικό Θέατρο Ελλάδας όσο και ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου την γιορτάζουν εμπράκτως!

Αφήνοντας πίσω τις μελανές σελίδες που γράφτηκαν αυτό το διάστημα, το Εθνικό Θέατρο τιμά την μέρα αυτή παρουσιάζοντας τον Κοτζάμπαση του Καστρόπυργου.
Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου ανεβαίνει ζωντανά για δεύτερη φορά σε live streaming, απευθείας από τη Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη».

Η αληθινή ιστορία ενός εξωμότη γίνεται στα επιδέξια χέρια του Μ. Καραγάτση ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα, ενώ η διασκευή του από τον Θανάση Τριαρίδη τη φέρνει στο σανίδι του Εθνικού Θεάτρου. Στην πραγματικότητα, ο Καραγάτσης δανείζεται μία αληθινή ιστορία του προπάππου του, Μήτρου Ροδόπουλου και ο Τάρλοου στήνει με τη σειρά του μία εξαιρετικά ενδιάφερουσα παράσταση, στην οποία οι ήρωες -οι ημίθεοι του 1821- παρελαύνουν με τις ανθρώπινες αδυναμίες τους, στις διαστάσεις μίας κλίμακας την μπορούμε να πλησιάσουμε και ως εκ τούτου, να ταυτιστούμε.

Με άλλα λόγια, να θέσουμε το ερώτημα, τι θα′ κανα εάν ήμουν στη θέση του Μίχαλου Ρούση, του «κατά λάθος» ήρωα, που αγωνίστηκε με γενναιότητα χάρη στον φόβο του θανάτου.

Όπως αναφέρει ο Τάρλοου «ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου είναι μια ελεγεία πάνω στον ανθρώπινο φόβο. Με φόντο την ελληνική επανάσταση, ο Μ. Καραγάτσης μιλάει με τόλμη για την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης φύσης, για την Ιστορία που ρέει σαν ορμητικό ποτάμι και μας ξεπερνά, για τη ζωή που αφήνουμε να γλιστρήσει μέσα από τα χέρια μας, για την αφόρητη τυχαιότητα της ύπαρξης, για τον ηρωισμό ως ατύχημα, για την ελευθερία ως άπιαστο όνειρο.
Ο Θανάσης Τριαρίδης, που ανέλαβε τη θεατρική διασκευή, παραδίδει ένα πολύ ενδιαφέρον έργο, καθώς κινείται διαρκώς στις παρυφές ενός εφιάλτη. Θα μπορούσε και να ονομάζεται «Στο μυαλό του Μίχαλου Ρούση».

Παράλληλα με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου και ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου θα διαδραματίσει έναν μεγάλο ρόλο προσφοράς στο κοινό με δωρεάν αυτό το Σάββατο, τις παραστάσεις “Σε κρίσιμη κατάσταση” του Αντώνη Γεωργίου (στις 18:00) και “Το παράδειγμα του δόκτορα Κόρτσακ” του Ντέιβιντ Γκρεγκ (στις 15:00). Οι θεατές παρακαλούνται να επικοινωνήσουν σήμερα με το Ταμείο του Θεάτρου ΘΟΚ στο τηλέφωνο 77 77 27 17 (ώρες 12:00-13:30 και 16:00-17:00).

Η Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου είναι η ετήσια γιορτή της διεθνούς θεατρικής κοινότητας, από το 1961, όταν πρωτοεμφανίσθηκε με πρωτοβουλία του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου.
Την τιμούμε κάθε χρόνο στις 27 Μαρτίου, με θεατρικά δρώμενα και άλλες συναφείς με το θέατρο
εκδηλώσεις, που διοργανώνονται από τα εθνικά τμήματα του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, μιας Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης που συνενώνει τους επαγγελματίες του θεάτρου και συνεργάζεται στενά με την UNESCO.

Η Έλεν Μίρεν γράφει το φετινό μήνυμα.

Η διεθνής θεατρική κοινότητα τιμά και φέτος την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου, η οποία γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 27 Μαρτίου και σηματοδοτείται από ένα νέο μήνυμα προς την ψυχή και το πνεύμα. Το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου καθιέρωσε τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου το 1962 και, κάθε χρόνο, επιλέγει μια διεθνώς αναγνωρισμένη προσωπικότητα του θεάτρου από μια χώρα – μέλος του, για να γράψει ένα μήνυμα, το οποίο διαβάζεται σε όλα τα θέατρα τη συγκεκριμένη ημέρα και μεταδίδεται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης σε όλο τον κόσμο. Οι Ζαν Κοκτώ, Άρθουρ Μίλλερ, Λώρενς Ολίβιε, Ζαν Λουί Μπαρώ, Πήτερ Μπρουκ, Πάμπλο Νερούδα, Ευγένιος Ιονέσκο, Λουκίνο Βισκόντι, Μάρτιν Έσλιν, Ιάκωβος Καμπανέλλης, Αριάν Μνουσκίν, Ρομπέρ Λεπάζ, Αουγκούστο Μποάλ, Τζούντι Ντεντς και πολλοί άλλοι έχουν καταθέσει τη γραφή και τις σκέψεις τους γι’ αυτόν τον σκοπό. Φέτος, σε μία από τις πιο δύσκολες χρονιές για το θέατρο, το Εκτελεστικό Συμβούλιο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου επέλεξε για τη συγγραφή του μηνύματος τον βρετανικό μύθο της υποκριτικής, τη βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιό Έλεν Μίρεν.

Το μήνυμα:

«Διανύουμε μια πολύ δύσκολη εποχή για τις ζωντανές παραστάσεις και πολλοί καλλιτέχνες, τεχνικοί, τεχνίτες και γυναίκες αγωνίζονται σε ένα επάγγελμα που ήταν ήδη επισφαλές. Ίσως αυτή η διαρκής ανασφάλεια να τους κατέστησε ικανότερους να επιβιώσουν αυτής της πανδημίας με εξυπνάδα και θάρρος. Η φαντασία τους έχει ήδη μετουσιωθεί μέσα σε αυτές τις νέες συνθήκες σε ευρηματικούς, ψυχαγωγικούς και συγκινητικούς τρόπους επικοινωνίας, πράγμα το οποίο οφείλεται φυσικά σε μεγάλο βαθμό στο διαδίκτυο. Από τότε που υπάρχουν άνθρωποι πάνω σ’ αυτόν τον πλανήτη, αφηγούνται ο ένας στον άλλον ιστορίες. Η πανέμορφη κουλτούρα του θεάτρου θα ζει όσο παραμένουμε εδώ. Η δημιουργική παρόρμηση των συγγραφέων, σκηνογράφων, χορευτών, τραγουδιστών, ηθοποιών, μουσικών, σκηνοθετών δε θα καταπνιγεί ποτέ και στο πολύ εγγύς μέλλον θα ευδοκιμήσει και πάλι με νέα ενέργεια και μια νέα αντίληψη του κόσμου που μοιραζόμαστε όλοι. Αδημονώ!»

Ποια είναι η Έλεν Μίρεν:

Η Έλεν Μίρεν είναι μια από τις πιο γνωστές και αξιοσέβαστες ηθοποιούς με διεθνή καριέρα που εκτείνεται από τη σκηνή, στον κινηματογράφο και την τηλεόραση και έχει κατακτήσει πολλά βραβεία για τις συγκλονιστικές και πολύμορφες ερμηνείες της συμπεριλαμβανομένου και ενός Όσκαρ το 2007 για την ερμηνεία της στην ταινία «Η Βασίλισσα» («The Queen»).


Η Έλεν Μίρεν ξεκίνησε τη σταδιοδρομία της με τον ρόλο της Κλεοπάτρας στο National Youth Theatre.

Στη συνέχεια εργάστηκε στο θέατρο στο Μάντσεστερ και έπειτα εντάχθηκε στον Βασιλικό Θίασο Σαίξπηρ (Royal Shakespeare Company – RSC). Μετά από τέσσερα σημαντικά χρόνια στον RSC, η Έλεν άλλαξε παντελώς κατεύθυνση όταν ξεκίνησε να δουλεύει στον θίασο του γνωστού σκηνοθέτη Πίτερ Μπρουκ, το Κέντρο Θεατρικής Έρευνας (Centre de Recherche Théâtral) περιοδεύοντας στην Αφρική και την Αμερική.
Από τότε η πορεία της στο θέατρο συμπεριλαμβάνει πολυάριθμες παραγωγές στο West End, το Fringe, τον RSC, το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας και το Broadway στις Η.Π.Α. συμπεριλαμβανομένου του έργου «Ένας μήνας στην Εξοχή» («A Month in the Country») για το οποίο προτάθηκε για βραβείο Tony και του έργου «Ο Χορός του Θανάτου» («The Dance of Death») στο Broadway απέναντι από τον Ίαν ΜακΚέλεν. Άλλες παραγωγές στις οποίες συμμετείχε ήταν «Ο Ορφέας στον Άδη» (»Orpheus Descending) στο «Donmar Warehouse» και «Το Πένθος ταιριάζει στη Ηλέκτρα» («Mourning Becomes Electra») στο Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας, ρόλος για τον οποίο προτάθηκε για το Βραβείο Olivier Καλύτερης Ηθοποιού.
Επέστρεψε στο Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας το 2009 με τον ομώνυμο ρόλο στη Φαίδρα του Ρακίνα σε σκηνοθεσία Nicholas Hytner.


Η παράσταση αυτή έγραψε ιστορία καθώς ήταν η πρώτη θεατρική παραγωγή η οποία κινηματογραφήθηκε για το NTLive και προβλήθηκε σε κινηματοθέατρα σε ολόκληρο τον κόσμο.

Την πιο πρόσφατη ερμηνεία της στο West End του Λονδίνου το 2013 ανέλαβε εκ νέου το ρόλο της Βασίλισσας Ελισάβετ Β στο έργο «Η Ακρόαση» («The Audience») του Peter Morgan σε σκηνοθεσία Stephen Daldry. Κέρδισε το βραβείο Olivier Καλύτερης Ηθοποιού και το βραβείο What’s on Stage. Τον Φεβρουάριο του 2015 «Η Ακρόαση» μεταφέρθηκε στο Θέατρο Gerald Schoenfeld στη Νέα Υόρκη με την Έλεν Μίρεν στον βασικό ρόλο, ερμηνεία για την οποία κέρδισε το Βραβείο Tony Καλύτερης Ηθοποιού.
Πέρα από την καριέρα της στη σκηνή, η Έλεν Μίρεν είναι ευρέως γνωστή για τα εξαιρετικά της επιτεύγματα στη μικρή και τη μεγάλη οθόνη. Το 2003 της απονεμήθηκε ο τίτλος της Ντάμας της Βρετανικής Αυτοκρατορίας («Dame of the British Empire»).

 

 

Νικολέτα Γατζούδη

Ειδική Παιδαγωγός-Θεατρολόγος-Δημοσιογράφος

MSc, Med

Νεότερα Άρθρα

Η ‘’Art Place – Kyriakos Petalidis’’ παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση του Finch of Athens (Ανδρέας Finch) με τίτλο: «Finchperience»

Her News

«Βόμβα» στο Netflix: Ποιά σειρά κόπηκε μετά από μόλις μία σεζόν

Her News

Harry Potter: Το πρώτο κατάστημα με αποκλειστικά προϊόντα στον κόσμο

Her News