Από τον Ροντόφλο Βαλεντίνο στον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι και από τον Πολ Νιούμαν στον Αλέν Ντελόν, οι κινηματογραφικοί αστέρες του κινηματογράφου που αγαπήσαμε, μέσα απο ένα υπέροχο αφιέρωμα.
Ο βασικότερος πυλώνας του παγκόσμιου κινηματογράφου υπήρξε για δεκαετίες, απ’ την εποχή του βωβού κινηματογράφου και της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ, μέχρι τη δεκαετία του ’50, ο ρομαντισμός.
Απαραίτητοι για την επίτευξη του στόχου ήταν οι σταρ, οι πρωταγωνιστές απαράμιλλης γοητείας, αυτοί που διέθεταν μια ανεξάντλητη, πολλές φορές ανεξήγητη λάμψη, προκαλούσαν ρίγη συγκίνησης και αισθήματα πρα-γμα-τι-κής λατρείας, σε αντίθεση με τα τελευταία χρόνια.
Σήμερα, μετράνε μόνο οι αριθμοί – των ακολούθων στα κοινωνικά δίκτυα, η ανάδειξη, από το αχόρταγο σταρ σύστεμ, μετριοτήτων ως κάτι σπουδαίο. Το μέτρο έχει χαθεί, τα πρόσωπα κομήτες, οι εφήμεροι “αστέρες” κυριαρχούν.
Οι εποχές έχουν αλλάξει. Η καταναλωτική μανία έχει φτάσει μέχρι τα πρότυπα ή τα είδωλα. Κυρίως όμως έχουν αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τα κριτήρια.
Όλα έχουν γίνει ακόμη πιο επιφανειακά, πιο φτηνά, ένα πάτημα του κουμπιού στον υπολογιστή ή στο “έξυπνο” τηλέφωνο καθιστά έναν ατάλαντο ηθοποιό ή μία τηλεπερσόνα σε ψηφιακό σταρ, που φορτώνει τον τραπεζικό του λογαριασμό. Και στο παρελθόν βεβαίως υπήρχε το χρήμα, αλλά με μία τεράστια διαφορά.
Υπήρχε και το “προϊόν”, το κινηματογραφικό έργο για να απλώσει ο σταρ τη γοητεία του αλλά και το αποτέλεσμα, δηλαδή οι ταινίες με τις οποίες οι τεράστιες λαϊκές μάζες γέμιζαν ασφυκτικά τις κινηματογραφικές αίθουσες για να θεραπεύσουν τις πληγές της καθημερινής τους ζωής.
Γοητευτικοί σταρ του κινηματογράφου υπήρξαν πολλοί σε αυτά τα πάνω από 100 χρόνια σινεμά, αλλά σήμερα θα περιοριστούμε σε δέκα χαρακτηριστικές περιπτώσεις πρωταγωνιστών του παρελθόντος, που η σύγκριση με τους σύγχρονους λεγόμενους “σταρ” θα ήταν εκτός από ανίερη και ανόητη. Σαν να συγκρίνουμε πλατάνια με μάραθα.
Ροντόλφο Βαλεντίνο
Είναι ο πρώτος! Και ο μοναδικός που στο βιογραφικό του στην wikipedia αναφέρεται ως “Ιταλός γόης και πρωταγωνιστής του βωβού κινηματογράφου”. Ένας μυθικός ηθοποιός, που λατρεύτηκε από εκατομμύρια γυναίκες σε όλο τον κόσμο, πριν έναν αιώνα όταν ακόμη δεν υπήρχε καλά καλά ούτε το τηλέφωνο. Στον Ροντόλφο Βαλεντίνο θα σταθούμε περισσότερο από τους επόμενους, καθώς υπήρξε θρυλική μορφή (1895-1926), δημιουργώντας εκατομμύρια όνειρα πάθους σε γυναίκες όλου του πλανήτη.
Γόνος ευγενών από τη Γένοβα, με άστατο – επιεικώς – χαρακτήρα. Η τάση του για έντονες περιπέτειες θα τον φέρουν στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου θα ξοδέψει στο άψε σβήσε τα χρήματά του, θα αναγκαστεί να κάνει δουλειές του ποδαριού, μέχρι να μπει στον κόσμο του σινεμά. Η ζωή του πολυτάραχη, παρότι θα παντρευτεί μόλις δυο φορές.
Η επιτυχία του στον κινηματογράφο θα τον κάνουν “βασιλιά του Χόλιγουντ”, ενώ πάνω του θα χτιστεί και ο χαρακτήρας του “λατίνου εραστή”, παρότι στην εποχή του υπάρχει και ο έτερος θρύλος Ντάγκλας Φέρμπανκς. Θα ζήσει στην απόλυτη χλιδή, αλλά και εκτός ορίων, κάτι που θα του στοιχίσει και τη ζωή σε ηλικία μόλις 31 ετών.
Ο θάνατός του θα προκαλέσει τεράστια παγκόσμια συγκίνηση ακόμη και υστερίες, ενώ για δεκαετίες θαυμάστριές του θα καταθέτουν λουλούδια στον τάφο του. Ο ίδιος είχε πει ότι “είμαι απλά ο καμβάς στον οποίο οι γυναίκες ζωγραφίζουν τα όνειρά τους”, αλλά και οι πρωτοπόροι του κινηματογράφου ονειρικά ρομάντζα. Οι ταινίες του, αν και βουβές, απολαυστικές. Σημαντικότερη αυτή του 1921 “Ο Σεϊχης”.
Γκάρι Κούπερ
Αποτελεί τον διάδοχο του Ροντόλφο Βαλεντίνο, καθώς πήρε τον τίτλο του “βασιλιά του Χόλιγουντ” τη δεκαετία του ’30 με την τεράστια επιτυχία του και φυσικά την ανυπέρβλητη ομορφιά του.
Ο Γκάρι Κούπερ (1901-1961) εν αντιθέσει με τον Βαλεντίνο, θα δώσει στον απλό άνθρωπο μια πρωτόγνωρη λάμψη, το άστρο του θα φωτίσει ακόμη και τα πιο ταπεινά βήματά του.
Θα έχει την τύχη να συνεργαστεί με τους κορυφαίους σκηνοθέτες της εποχής του (από Φρανκ Κάπρα και Χάουαρντ Χοκς, μέχρι Έρνστ Λιούμπιτς και Γουίλιαμ Γουάιλερ), θα κερδίσει το Όσκαρ, θα παντρευτεί μόλις μια φορά και θα “φύγει” σε ηλικία 60 ετών, αφήνοντας πίσω του τεράστιες επιτυχίες, με σημαντικότερη την ερμηνεία του στο εμβληματικό γουέστερν “Το Τρένο θα Σφυρίξει Τρεις Φορές”.
Κλαρκ Γκέιμπλ
Άτυπος συναγωνιστής του Γκάρι Κούπερ, αφού λίγο πολύ τα παραπάνω ισχύουν και γι’ αυτόν, με τη διαφορά ότι έκανε πέντε γάμους και ήταν γερό ποτήρι. Ο Γκέιμπλ (1901-1960) θα γράψει τη δική του ιστορία στο Χόλιγουντ, καθώς θα είναι τη δεκαετία του ’30 ο “πιο εμπορικός ηθοποιός”. Ασύγκριτη μορφή. Θα μείνει αξέχαστος ως Ρετ Μπάτλερ στη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του παγκόσμιου σινεμά “Όσα Παίρνει ο Άνεμος”.
Έρολ Φλιν
Άλλος ένας θρύλος, από τους βασικούς εκφραστές του ρομαντικού σινεμά της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ, ο Έρολ Φλιν (1909-1959) θα σωματοποιήσει όλες τα βάσανα που θα ζήσει στην πολυκύμαντη ζωή του.
Οι ερωτικές περιπέτειές του, που θα φτάσουν μέχρι τα δικαστήρια, φημισμένες, όπως και το τυχοδιωκτικό του πνεύμα, αλλά και τα προβλήματα υγείας τα οποία θα τον οδηγήσουν σε καταχρήσεις.
Θα προλάβει να παντρευτεί τρεις φορές και θα πεθάνει ένδοξα στην Κούβα, ζώντας και αποθεώνοντας την επανάσταση. Θα είναι για πάντα, με την υπέροχη κορμοστασιά του, ο ένας και μοναδικός “Ρομπέν των Δασών”.
Διαβάστε περισσότερα στα Parapolitika.gr