Αν ο έφηβος δεν κατορθώσει να περάσει στο πανεπιστήμιο,πως μπορεί να ξεπεράσει την άσχημη διάθεση. Μετά από μία αποτυχία στις εξετάσεις, τα συναισθήματα που δημιουργούνται είναι ποικίλα.
Ο μαθητής που γεύεται την αποτυχία,έχει να αντιμετωπίσει την οικογένειά του, και τον κοινωνικό του περίγυρο πολλές φορές. Πολλοί εκλαμβάνουν αυτήν την αποτυχία σαν μία αρρώστια που έπεσε μέσα στην οικογένεια, ή ακόμα χειρότερα σαν ένα θάνατο.
Τα πιο συχνά συναισθήματα ,που αισθάνεται ο έφηβος, είναι κυρίως:
- απογοήτευση
- κατάθλιψη
- πτώση της αυτοεκτίμησης
- πτώση της πίστης στον εαυτό μας
- πτώση της πίστης στις ικανότητές μας
- τάση για αδράνεια
- αίσθημα ηττοπάθειας
Επιπρόσθετα,σε κάποιες περιπτώσεις μπορούν να εμφανιστούν:
- απώλεια ενδιαφερόντων και επιθυμίας για κοινωνικές σχέσεις
- κλείσιμο στον εαυτό
- αυτοκαταστροφική συμπεριφορά
- κατάχρηση ουσιών
- τάση για ατυχήματα
Το κλίμα αυτό πρέπει να αλλάξει άρδην. Θα πρέπει οι γονείς ,κυρίως,να είναι σε επαφή με το παιδί αυτήν την περίοδο.Ταυτόχρονα να είναι σε εγρήγορση αν παρατηρήσουν αλλαγές στη συμπεριφορά του.Σκοπός της εγρήγορσης είναι να ανιχνεύσουν έγκαιρα συμπεριφορές που μπορεί να ωθηθούν σε σοβαρότερες ψυχολογικές καταστάσεις.
Για να αποφύγουμε όλη αυτήν τη δυσάρεστη ψυχολογική ικατάσταση πρέπει να «οδηγήσουμε» τον εαυτό μας ξανά σε νέους στόχους.
Πως μπορεί να επιτευχθεί;
- Η αποτυχία στις εξετάσεις δεν σημαίνει αποτυχία στη ζωή.Πολλοί ταυτίζουν την αποτυχία στις εκπαιδευτικές δυνατότητες με την απουσία προοπτικής.Σίγουρα δεν είναι το τέλος του κόσμου!
- Αυτό που χρειάζεται είναι ένα ρεαλιστικό πλάνο επανεκκίνησης.Στις μέρες μας υπάρχουν πολλές εναλλακτικές εκπαίδευσης.Σίγουρα δεν σπουδάζει και εκπαιδεύεται κανείς μόνο στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο.Στον αντίποδα ,προκειμένου να σπουδάσει και να εκπαιδευτεί κάποιος, σε αυτό που έχει ονειρευτεί, θα πρέπει να το βάζει ως στόχο και να μην αδρανεί.
- Η αυτοπεποίθηση θα πρέπει να είναι ανεβασμένη. Ταυτόχρονα καλό θα είναι να υπάρχει τόνωση αυτοεικόνας.
- Όταν ένας άνθρωπος θέλει κάτι και το βάλει στόχο, θα το πετύχει με τον έναν ή άλλο τρόπο.Γι αυτό καλό θα ήταν να υπάρξουν εναλλακτικά πλάνα για σπουδές.
- Επίσκεψη σε χώρους που θα μπορούσαν να δώσουν ερεθίσματα για εκπαίδευση.Για παράδειγμα:
- ιδιωτικά εκπαιδευτήρια
- βιβλιοθήκες
- ΚΕΚ
- Άνθρώποι με πείρα στον εκπαιδευτικό πρσανατολισμό μπορούν να βοηθήσουν. Μπορεί να είναι κάποιος παλιός καθηγητής του σχολείου ή του φροντιστηρίου ή και κάποιο άτομο από τον οικογενειακο/κοινωνικό περίγυρο που είχε ανάλογη εμπειρία.
Σε περίπτωση μίας αποτυχίας, χάνουμε την καθαρή εικόνα του ποιοι είμαστε και τι μπορούμε να καταφέρουμε.Μία τέτοια ψυχολογική αξιολόγηση θα ήταν πολύ χρήσιμη.
Στην περίπτωση αυτή δεν θα πρέπει να διστάσει κάποιος να ζητήσει βοήθεια από έναν ψυχολόγο.Ο ψυχολόγος θα κατευθύνει τους γονείς για το πώς θα χειριστούν το παιδί. Ακόμα και μία συνεδρία μπορεί να είναι πολύ διαφωτιστική και χρήσιμη.
Μαρία Γατζούδη
Fashion editor- Ενδυματολόγος-Σεναριογράφος
Msc-Med
Instagram: @mariagatzoudi