Έχει συμβεί σχεδόν σε όλους: Οι περισσότεροι εργαζόμενοι έχουν συναντήσει έστω μία φορά στην καριέρα τους ένα κακό αφεντικό. Τα τρία τέταρτα των εργαζόμενων στις ΗΠΑ δηλώνουν ότι μένουν σε μία δουλειά με έναν κακό εργοδότη ή προϊστάμενο γιατί χρειάζονται τα χρήματα, έδειξε μελέτη του ResumeLab το 2020. Σύμφωνα με τον Tom Gimbel, που είναι ειδικός σε θέματα εργασιακής κουλτούρας και CEO της εταιρείας απασχόλησης LaSalle Network, υπάρχουν πέντε τύποι κακού αφεντικού.
Ο Gimbel τα κατέταξε από το πιο σύνηθες στο λιγότερο συχνό και έδωσε στο CNBC συμβουλές για το πώς μπορεί κανείς να διαχειριστεί έναν κακό προϊστάμενο.
Το εργασιομανές αφεντικό
Ένας τέτοιος προϊστάμενος εργάζεται εξαιρετικά σκληρά και περιμένει από εσάς να αποδώσετε στο επίπεδό του, ακόμα κι αν αυτό δεν είναι ρεαλιστικό.
Το κλειδί για να συνεργαστείτε μαζί του είναι να συζητήσετε ανοιχτά τι θέλει να επιτύχετε – είτε σε καθημερινή, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση – και να δημιουργήσετε μια λίστα εργασιών, τις οποίες θα διαγράφετε καθώς προχωράτε.
Ακόμα κι αν δεν μπορείτε να ολοκληρώσετε κάθε εργασία στον χρόνο που περιμένει, το να του δείξετε ότι προχωράτε τη λίστα σας «είναι συνήθως αρκετό για να τον ηρεμήσει», εξηγεί ο Gimbel.
Το αφεντικό – φάντασμα
Ένας τέτοιος προϊστάμενος είναι απών, δεν παρακολουθεί τη δουλειά της ομάδας του και δεν είναι διαθέσιμος όταν η ομάδα του χρειάζεται βοήθεια.
Τι προτείνει ο Gimbel να κάνετε εάν δουλεύετε για έναν τέτοιο άνθρωπο; Να ενημερώνετε τακτικά τον προϊστάμενό σας για τη δουλειά σας και να κάνετε ερωτήσεις όποτε χρειάζεστε βοήθεια. Εάν δεν ανταποκριθεί, απευθυνθείτε σε άλλο διευθυντή ή ανώτερο υπάλληλο στην ομάδα σας. Κρατείστε όλα τα έγγραφα, τα emails και τα μηνύματα που δείχνουν ότι ζητήσατε τη βοήθειά τους και τους ενημερώσατε.
Εάν αργότερα δεχθείτε κριτική για τη δουλειά σας, μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε ως απόδειξη ότι κάνατε ό,τι μπορούσατε.
To αφεντικό – νάρκισσος
Τα ναρκισσιστικά αφεντικά παίρνουν αποφάσεις σύμφωνα με τις δικές τους επιθυμίες και ανάγκες και δεν λαμβάνουν υπόψη τους ανθρώπους γύρω τους στη δουλειά. Αγαπούν την κολακεία και σύμφωνα με τον Gimbel, αυτό είναι το κλειδί για να συνεργαστείτε μαζί τους.
Προσπαθήστε να επαινέσετε μια από τις ιδέες του για να κερδίσετε την εύνοιά του. Εάν δεν πιστεύετε ότι η ιδέα του είναι καλή, τότε μετά από τη φιλοφρόνηση, ζητήστε περισσότερη σαφήνεια.
Πείτε για παράδειγμα: «Ακούγεται καλή ιδέα. Μπορείτε να εξηγήσετε πώς θα λειτουργούσε αν προκύψει αυτό το ζήτημα;» ή «Μου αρέσει η ιδέα. Πώς μπορούμε να έχουμε εξασφαλίσουμε πόρους για να την εκτελέσουμε;»
Το αφεντικό που θέλει να γίνει ο καλύτερός σας φίλος
Ένα αφεντικό που θέλει να είναι ο καλύτερός σας φίλος δεν είναι ακριβώς αυτό που ακούγεται: Θέλει να γίνει φίλος με όλους γύρω του, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι θα είναι ένας κακός ηγέτης για την ομάδα. Η κοινωνικοποίηση του παίρνει περισσότερο χρόνο από την πραγματική δουλειά, με αποτέλεσμα να σας αποσπά την προσοχή.
Η λύση σε αυτή την περίπτωση αφεντικού μπορεί να είναι άβολη, αναγνωρίζει ο Gimbel: Πρέπει να «τραβήξετε μία γραμμή» μαζί του και να θέσετε όρια. Αν βρεθείτε παγιδευμένοι σε μια συνομιλία που δεν τελειώνει, βρείτε έναν τρόπο να πείτε με σεβασμό ότι πρέπει να κάνετε κάποια δουλειά.
Το αφεντικό – ηφαίστειο
Ένα αφεντικό – ηφαίστειο ξεκινάει σαν αφεντικό – φάντασμα: Δεν παρέχει καμία κατεύθυνση στην ομάδα του, επειδή απλά δεν είναι εκεί για να αξιολογήσει τη δουλειά που γίνεται. Η συνέχεια, όμως του κακού αφεντικού είναι να ξεσπά στους υπαλλήλους του όταν κάτι δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του, ακόμα και όταν για αυτό ευθύνεται η έλλειψη ηγεσίας από την πλευρά του.
Εδώ, ο Gimbel συστήνει να εφαρμόσετε παρόμοια στρατηγική με εκείνο για το αφεντικό – φάντασμα:
Ενημερώστε τον για τη δουλειά σας, επικοινωνήστε με ερωτήσεις και κυρίως, κρατήστε όλα εκείνα τα έγγραφα που δείχνουν ότι καταβάλατε προσπάθεια να ζητήσετε βοήθεια.
Μήπως είστε κακό αφεντικό;
Εάν εσείς είστε ο προϊστάμενος, ο Gimbel σας συμβουλεύει να «κοιτάξετε τον εαυτό σας στον καθρέφτη» για να δείτε εάν εμπίπτετε σε αυτές τις κατηγορίες. Εάν ανησυχείτε, θα μπορούσατε να συμβουλευτείτε τους συναδέλφους σας.
Δοκιμάστε να τους κάνετε ερωτήσεις που σχετίζονται με κάθε τύπο κακού αφεντικού.
Για παράδειγμα, μπορείτε να προσδιορίσετε εάν είστε ένα αφεντικό-φάντασμα ρωτώντας τους εργαζόμενους:
«Πόσο συμμετέχω στη δουλειά σου; Νιώθεις ότι είμαι πολύ αναμεμειγμένος ή δεν ασχολούμαι αρκετά;».
«Το πραγματικό πρόβλημα με τους ανθρώπους που έχουν αυτά τα κακά χαρακτηριστικά είναι ότι είτε δεν το συνειδητοποιούν είτε δεν τους ενδιαφέρει, επομένως δεν θέλουν να το διορθώσουν», λέει ο Gimbel. «Αν προσπαθείς να το διορθώσεις, μάλλον είσαι στο σωστό δρόμο».
Πηγή: Ergasia.gr
Γιατί είναι σημαντική για την ευεξία μας η ικανοποίηση από την εργασία