Στον θυμό των παιδιών και τη διαχείρισή του, ένα βήμα πριν από την εκδήλωση βίας στην οικογένεια, το σχολείο, τη γειτονιά ή οποιοδήποτε άλλο πλαίσιο, στρέφουν την προσοχή τους οι ειδικοί, σε μια προσπάθεια να κινητοποιηθούν οι γονείς και να προσανατολιστούν σε πρακτικές τέτοιες, που συμβάλλουν στην άμβλυνση της επιθετικότητας και του θυμού.
Συμβουλές που μπορούν να εφαρμοστούν πριν ή μετά από ξεσπάσματα θυμού παρουσιάζει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Δρ. Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Απόστολος Καλιαμπός, επισημαίνοντας, σε κάθε περίπτωση, ότι είναι πάντα προτιμότερο να προληφθεί μια εκρηκτική κατάσταση αντί να αντιμετωπιστεί μετά την εκδήλωση του θυμού.
Σε θέση παρατηρητή για να εντοπιστεί η αφετηρία του θυμού
Στο πλαίσιο αυτό, προτείνει αρχικά στους γονείς την υιοθέτηση του ρόλου του παρατηρητή, ώστε να μπορούν να εντοπίσουν και να αντιληφθούν την αφετηρία του θυμού. «Είναι σύνηθες τα παιδιά, όταν γυρνούν στο σπίτι από το σχολείο να θέλουν να παίξουν για να ικανοποιήσουν τη φυσιολογική τους ανάγκη για παιχνίδι. Η συνθήκη αυτή μπορεί να έρθει σε αντίθεση με την ανάγκη των γονιών που γυρίζουν και εκείνοι από τη δουλειά να ξεκουραστούν.
Μια ενδεχόμενη άρνηση των γονιών να παίξουν με τα παιδιά εκείνη τη στιγμή, είναι πιθανόν να οδηγήσει στην επιμονή των παιδιών και την περαιτέρω κλιμάκωση της αντίδρασης, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις υπερδραστήριων παιδιών, που έχουν ανάγκη από περισσότερα ερεθίσματα για να αποφορτιστούν.
Η παρατήρηση των αντιδράσεων των παιδιών και η κατανόηση των συγκεκριμένων αναγκών τους από την πλευρά των γονέων, η εμπλοκή τους σε δραστηριότητες και η ενασχόληση μαζί τους θα μπορούσε να αποτρέψει την εκδήλωση θυμού από αυτά και να φέρει στην επιφάνεια τις ευεργετικές επιδράσεις της προσοχής των γονέων στα παιδιά τους», επισημαίνει χαρακτηριστικά.
Τήρηση υποσχέσεων, επιλογές και προετοιμασία
Στο ίδιο πνεύμα, προτείνει στους γονείς να μην δίνουν υποσχέσεις που δεν μπορούν να τηρήσουν, ώστε να μην βιώνουν τα παιδιά το αίσθημα της ματαίωσης που οδηγεί σε θυμό, και θεωρεί πολύ χρήσιμη την προσφορά επιλογών στα παιδιά ώστε να αισθάνονται ότι συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων για ζητήματα που τα αφορούν. «Αν μια απόφαση επιβάλλεται σε ένα παιδί, ακόμη και προς το συμφέρον του να είναι, εκείνο μπορεί να την αρνηθεί. Αντίθετα με τη δυνατότητα επιλογών, αισθάνεται καλύτερα και κερδίζει πολλά ως προς την αυτοπεποίθησή του, την κριτική σκέψη, την υπευθυνότητα και την ικανότητα λήψης αποφάσεων», προσθέτει.
Παράλληλα, η ενημέρωση και η προετοιμασία των μικρότερων μελών μιας οικογένειας για τα δεδομένα μιας κατάστασης προτού αυτή δημιουργηθεί, (για παράδειγμα μιας επίσκεψης στον παιδίατρο, αγορών στα μαγαζιά, βόλτας με το αυτοκίνητο, επίσκεψης φιλικής οικογένειας) προσφέρει την απαραίτητη πληροφόρηση ώστε να μην προκύψουν απρόοπτα και ουσιαστικά θέτει τους κανόνες συμπεριφοράς πριν από την εκδήλωση ενός ξεσπάσματος.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση μικρών παιδιών, που κατά την επίσκεψή τους σε ένα κατάστημα μπορεί να θελήσουν να πάρουν συγκεκριμένα πράγματα που τους αρέσουν.
«Η ενημέρωσή τους ότι μπορούν να διαλέξουν ένα μόνο αντικείμενο λειτουργεί με πολύ θετικό τρόπο στον περιορισμό αυτής της συμπεριφοράς και την αποτροπή εντάσεων», σχολιάζει.
Σωστή οργάνωση χρόνου και καθηκόντων
Ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας στην αποτροπή εντάσεων και εκδήλωσης άγχους και θυμού είναι η σωστή οργάνωση χρόνου και καθηκόντων. «Σκεφτείτε ότι έρχεται ένας καθηγητής και λέει στους μαθητές του: “πάρτε ένα βιβλίο 100 σελίδων και ελάτε σε δέκα μέρες να δώσετε εξετάσεις”. Οι περισσότεροι από εμάς θα αγχωνόμασταν μόνο στη σκέψη των εκατό σελίδων και ο στόχος θα φαινόταν δύσκολος και ακατόρθωτος. Αν όμως σκεφτούμε να οργανώσουμε τη δουλειά μας ώστε να διαβάζουμε δέκα σελίδες κάθε μέρα, θα διαπιστώσουμε ότι αυτό είναι εφικτό και δεν θα τα παρατήσουμε, αφού μικρότεροι στόχοι επιτυγχάνονται ευκολότερα και μας δίνουν κουράγιο, ικανοποίηση, αποτελεσματικότητα και αυτοπεποίθηση», επισημαίνει.
Διαβάστε τη συνέχεια στη www.vradini.gr