HerNews.gr
Συνεντεύξεις

Η Υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη μιλά στο HerNews: «Kαθήκον όσων γυναικών βρισκόμαστε σε θέσεις ευθύνης, να εργαζόμαστε για να ανοίξουν νέοι δρόμοι και ευκαιρίες για ακόμα περισσότερες»

Η Υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη μιλά στο HerNews και την Μπάγια Αντωνοπούλου για τη φετινή τουριστική σεζόν, την επέκταση του τουρισμού στη χώρα μας και τη χειμερινή περίοδο αλλά και για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η σύγχρονη γυναίκα στον χώρο της πολιτικής.

Καταφέραμε να επιστρέψουμε τη φετινή τουριστική σεζόν στα μεγέθη του 2019. Μπορούμε να συνεχίσουμε ανοδικά και την επόμενη χρονιά και υπό ποιες προϋποθέσεις;

Η “μεγάλη επιστροφή” του ελληνικού τουρισμού φέτος είναι όντως γεγονός. Σε μία χρονιά με πρωτοφανείς νέες δυσκολίες που προστέθηκαν -όπως ενεργειακή και πληθωριστική κρίση- ο ελληνικός τουρισμός φτάνει σε επίπεδο εσόδων στα προ πανδημίας επίπεδα και ορισμένους μήνες ( όπως τον Ιούνιο και τον Ιούλιο) τα ξεπερνά κιόλας.

Και αυτό το αποτέλεσμα ήταν κάθε άλλο παρά δεδομένο: είναι αποτέλεσμα της σκληρής δουλειάς, υψηλού επαγγελματισμού και της ποιότητας των συντελεστών ελληνικού τουρισμού, ενώ μέσα στην πανδημική κρίση, το ελληνικό brand κέρδισε θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη.

Όμως, δεν επαναπαυόμαστε: στόχος τώρα είναι να κλείσει όσο το δυνατόν καλύτερα η χρονιά με την πολυπόθητη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου, και την επέκταση του τουρισμού μας όλο το χρόνο, σε όλη τη χώρα.

Οι ενδείξεις είναι ήδη πολύ θετικές για τη φθινοπωρινή και χειμερινή περίοδο, χτίζοντας πάνω σε μία ήδη εξαιρετική θερινή περίοδο. Έχουμε επίγνωση των δυσκολιών και της επέκτασης περιόδου αλλά και της λειτουργίας των ορεινών ξενοδοχείων λόγω του ενεργειακού κόστους. Και προσπαθούμε συνέχεια με πρωτοβουλίες και συνεργασίες να τα αντιμετωπίζουμε.

Ποιες νέες αγορές μπορούμε να προσεγγίσουμε ως τουριστικό προϊόν το 2023;

Το στοίχημα εδώ είναι διπλό: και να ενισχύσουμε την απήχησή  μας στις αγορές- πυλώνες του ελληνικού τουρισμού, στις οποίες φέτος βασίστηκε η μεγάλη άνοδος, όπως Γαλλία (+21% στο 8μηνο, +36% τον Αύγουστο σε σχέση με το 19), Βρετανία (+19% στο 8μηνο, +29% τον  Αύγουστο), Γερμανία (+ 10% στο 8 μηνο, +12% τον  Αύγουστο), και παράλληλα να συνεχίσουμε τη διεύρυνση των αγορών προέλευσης των επισκεπτών μας (Ανατολική Ευρώπη, Βαλκάνια αλλά και από χώρες με υψηλότερη κατά κεφαλήν δαπάνη, όπως οι χώρες της Μέσης Ανατολής και οι ΗΠΑ).

Το σημαντικό όμως είναι να απευθυνόμαστε όχι μόνο σε αγορές αλλά σε συγκεκριμένα κοινά και επισκέπτες που ψάχνουν κάτι περισσότερο από την προμετωπίδα του ελληνικού τουρισμού, που είναι και θα είναι βεβαίως ο ήλιος και η θάλασσα.
Ταξιδιώτες που αναζητούν ουσιαστικές εμπειρίες που ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα, όπως συμβαίνει κατ’ εξοχήν στις εναλλακτικές και θεματικές μορφές τουρισμού.

Φέτος είδαμε εικόνες υπερκορεσμού και συνωστισμού των δημοφιλών προορισμών. Μπορούμε να δημιουργήσουμε εναλλακτικά τουριστικά προϊόντα και νέους προορισμούς διακοπών;

Και μπορούμε, και πρέπει, και το κάνουμε. Όπως γνωρίζετε οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού βρίσκονται στην κεντρική θέση του σχεδίου μας για τον τουρισμό της επόμενης δεκαετίας.

Μορφές όπως ο γαστρονομικός τουρισμός και οινοτουρισμός, ο καταδυτικός, ο οικοτουρισμός και τουρισμός ευεξίας, ο θρησκευτικός και ο αθλητικός, ο συνεδριαμός σταδιακά αυξάνουν τη συμμετοχή τους στο τουριστικό προϊόν της χώρας, προσελκύοντας ακόμα περισσότερους επισκέπτες.

Και μάλιστα, αυτό γίνεται με τρόπο ποιοτικό, ισορροπημένο – καθώς απλώνονται σε όλες τις περιφέρειες της χώρας- και βιώσιμο -καθώς αν αναπτυχθούν με το σωστό τρόπο όπως σχεδιάζουμε, μπορούν να έχουν καταλυτική συμβολή στην αειφορία του ελληνικού τουρισμού και στην αποφυγή της υπέρμετρης επιβάρυνσης των προορισμών μας.

Εξαιρετικά κρίσιμος παράγοντας στην διαφοροποίηση των προορισμών ένα βέβαια υποδομές. Το παράδειγμα της αναβάθμισης των 14 αεροδρομίων αλλά και της κατασκευής νέων οδικών αξόνων με την μελλοντική βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου αλλά και την συνεχή αναβάθμιση των λιμένων μας δείχνουν συνεχώς το δρόμο της τουριστικής ανάπτυξης που πάει χέρι χέρι με την βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.

Η Ελλάδα θεωρείται κυρίως ένας προορισμός για καλοκαιρινές διακοπές. Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες σας για την επέκταση της τουριστικής σεζόν το χειμώνα;

Για τη φετινή χειμερινή σεζόν θα συνεχιστεί η ήδη πολύ πετυχημένη -και για πρώτη φορά στοχευμένη- καμπάνια χειμερινού τουρισμού, ενώ θα υπάρξει και πρόγραμμα για διαφήμιση και προώθηση των χειμερινών αεροπορικών πακέτων προς Ελλάδα όπως ανακοίνωσε και ο πρωθυπουργός.

Παράλληλα, παρά την παγκόσμια οικονομική συγκυρία, γίνονται νέες επενδύσεις στους τομείς του χειμερινού τουρισμού από την φιλοξενία μέχρι τις συναφείς υπηρεσίες και διαμορφώνεται έτσι μία μεγάλη βεντάλια επιλογών, θελκτική για κάθε επισκέπτη.

Σε αυτό θα συμβάλλει και ο νέος αναπτυξιακός νόμος που για πρώτη φορά προβλέπει ειδική κατηγορία επιχορηγήσεων για τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού.
Επίσης, έχουμε θέσει τον χειμερινό τουρισμό στις προτεραιότητες του Ταμείου Ανάκαμψης με επενδύσεις άνω των 56 εκ. € σε υποδομές χειμερινών κέντρων, ορεινών καταφυγίων και ορεινών μονοπατιών μαζί με την ανάπτυξη πλατφόρμας χαρτογράφησης τους.

Και οι χειμερινοί και ορεινοί προορισμοί θα είναι άμεσα ωφελούμενοι από τα μεγάλα έργα υποδομών -ειδικά συγκοινωνιών- που υλοποιούνται σε όλη τη χώρα.
Και βέβαια, αυτή τη χρονιά σημαντικό ρόλο για την ενίσχυση όλων των προορισμών με άμεση πληρωμή των Των επιχειρήσεων παίζουν και τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού αλλά και το πρόγραμμα που έχουμε την χαρά να τρέχουμε και φέτος, το πρόγραμμα τουρισμός για όλους.

Μάλιστα Αναμένεται νέα κλήρωση αρχές της νέας χρονιάς για 125.000 νέους δικαιούχους της άυλης κάρτας που χρησιμοποιείται άμεσα, πληρώνει αμέσως χωρίς καμία γραφειοκρατία. Θέλουμε κι αυτή η πρωτοβουλία να είναι ένα κομμάτι του παζλ της ενίσχυσης των προορισμών και τους χειμερινούς μήνες.

Σημαντικό πρόβλημα παραμένει η έλλειψη εξειδικευμένου τουριστικού προσωπικού. Τι σχέδια υπάρχουν για την τουριστική εκπαίδευση; H Τουριστική Ακαδημία τι θα περιλαμβάνει;

Πρόκειται όντως για ένα μεγάλο ζήτημα για όλες τις κατεξοχήν τουριστικές χώρες. Είμαστε σε συνεχή επαφή με όλους τους σχετικούς φορείς του ιδιωτικού τομέα αλλά και του δημοσίου ώστε τα κενά να εντοπίζονται και να καλύπτονται το ταχύτερο δυνατόν.

Τα ευρύτερα ρυθμιστικά μέτρα που έχουν ληφθεί τόσο για τις επιχειρήσεις (όπως πχ η μείωση φόρων και εισφορών), όσο και για τους εργαζόμενους (αύξηση κατώτατου μισθού, επέκταση εφαρμογής ΣΣΕ, ψηφιακή κάρτα εργασίας, έλεγχοι εφαρμογής της εργατικής νομοθεσίας) δημιουργούν ένα ελκυστικότερο περιβάλλον εργασίας στον τουρισμό.

Το ίδιο και τα περαιτέρω μέτρα που παρουσίασε ο πρωθυπουργός  στην ΔΕΘ, όπως  μεταξύ άλλων η απαλλαγή από το 40% των ασφαλιστικών εισφορών για επιχειρήσεις που θα μετατρέψουν σε μόνιμες τις συμβάσεις μερικής απασχόλησης των εργαζομένων τους, ή η παράταση του μειωμένου ΦΠΑ στον Τουρισμό.
Και η μεγάλη επιτυχία της φετινής χρονιάς, δίνει το περιθώριο για να βρεθεί η χρυσή τομή μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων για τη νέα σεζόν.

Μακροπρόθεσμα όμως, είναι η τουριστική εκπαίδευση η οποία θα δώσει στους μελλοντικούς εργαζόμενους στον τουρισμό τα απαραίτητα εφόδια για να πετύχουν.

Γι’ αυτό προχωράμε με το σχεδιασμό δημιουργίας μιας Τουριστικής Ακαδημίας με ισχυρό εξωστρεφή χαρακτήρα και ερευνητικό σκέλος, με την αναβάθμιση των προγραμμάτων των σχολών μας, με την προσθήκη νέων ειδικοτήτων ( πχ θαλασσοθεραπεία στην μετεκπαίδευση,  φιλοξενία δωματίων, υπηρεσίες τουριστικού γραφείου), επίδομα στέγασης στους σπουδαστές των ΙΕΚ μας αλλά και νέες κατηγορίες πρακτικής άσκησης (10 καινούργιες μετά από 11 χρόνια). Τέλος δρομολογούμε την υλοποίηση του μεγαλύτερου προγράμματος αναβάθμισης δεξιοτήτων  ύψους 46 εκ. € από το Ταμείο Ανάκαμψης, για χιλιάδες εργαζόμενους στον τουρισμό και ανέργους.

Φέτος έτρεξε το νέο πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους», με την ψηφιακή κάρτα. Πώς σχεδιάζετε να το βελτιώσετε;

Καταρχάς πρέπει να πούμε ότι έχουν γίνει ήδη σημαντικές αλλαγές, ώστε να έχουμε ένα πολύ πιο αναβαθμισμένο πρόγραμμα ενίσχυσης του εσωτερικού τουρισμού. Έτσι για πρώτη φορά φέτος, το πρόγραμμα μπορεί να εξαργυρωθεί σε όλα τα ξενοδοχεία της χώρας, εύκολα και γρήγορα με χρήση ψηφιακής κάρτας και άμεση απόδοση του ποσού στα ξενοδοχεία και στα καταλύματα.

Έχουν αποδοθεί ήδη κάρτες ύψους 150 € (200 για ΑΜΕΑ) σε 275.000 δικαιούχους, και ακολουθούν άλλοι 125.000, που και αυτοί θα αναδειχθούν μέσω κλήρωσης από τους ήδη αιτηθέντες.

Και με την ευκαιρία, θα ήθελα να παροτρύνω τους συμπολίτες μας να αξιοποιήσουν τις κάρτες τους, ειδικά τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες, σε κάθε προορισμό.

Όπως και πέρσι έτσι και φέτος, με βάση το feedback που λαμβάνουμε από τους δικαιούχους και τις επιχειρήσεις, σχεδιάζουμε και τις βελτιώσεις για το μέλλον, με στόχο να έχουμε ένα ακόμα πιο αποτελεσματικό πρόγραμμα ενίσχυσης του εσωτερικού τουρισμού, με έντονο κοινωνικό αποτύπωμα που θα συμβάλλει και στη βιωσιμότητα του τουριστικού μας προϊόντος.

Στις επόμενες εκλογές κατεβαίνετε ως υποψήφια βουλευτής στην Ανατολική Αττική.  Πως προέκυψε η ενασχόληση σας με τα κοινά; Ήταν «δύσβατος ο δρόμος» για να τα καταφέρετε; Υπήρξαν στιγμές που η πίεση των ευθυνών σας έκανε να σκεφτείτε να αλλάξετε επαγγελματική πορεία;

Ήδη από τα φοιτητικά μου χρόνια είχα επιλέξει τη  συμμετοχή στα κοινά, πάντα μέσα από τη φιλελεύθερη παράταξη – ΔΑΠ, ΟΝΝΕΔ  και Νέα Δημοκρατία.

Στα πιο “βαθιά” μπήκα όταν μου έγινε η εξαιρετικά τιμητική πρόταση από τον Πρόεδρο Κυριάκο Μητσοτάκη να αναλάβω ως αναπληρώτρια εκπρόσωπος τύπου τον Αύγουστο του 2016, και  ως εκπρόσωπος τύπου τον Μάρτιο 2019, στις μεγάλες μάχες και νίκες της παράταξης στις ευρωεκλογές, αυτοδιοικητικές και εθνικές εκλογές.

Έκτοτε είχα την τιμή να αναλάβω τις θέσεις της υφυπουργού Παιδείας και τώρα Τουρισμού.  Τα 3 αυτά χρόνια, μέσα σε συνθήκες παγκόσμιων κρίσεων, είμαι περήφανη για την ευκαιρία να συμβάλω κι εγώ ώστε οι κρίσιμοι αυτοί τομείς να αντέξουν στην επέλαση της πανδημίας, και πλέον, στην περίπτωση του τουρισμού, να έχουμε την φετινή δυναμική ανάκαμψη.

Ήταν λοιπόν δρόμος δύσβατος, αλλά ήταν και μία εμπειρία ζωής την οποία παρά τις δυσκολίες θα επέλεγα και πάλι.

Ως προς το μέλλον, έχω αποφασίσει αυτή την πορεία να τη συνεχίσω διεκδικώντας την εμπιστοσύνη των συμπολιτών μας στην Ανατολική Αττική, μία περιοχή με την οποία συνδέομαι ήδη από την ιδιωτική και επαγγελματική μου ζωή και την οποία είχα την ευκαιρία να υπηρετήσω και να συνδεθώ ακόμα περισσότερο μαζί της από τις θέσεις ευθύνης που ανέλαβα.

Για μια γυναίκα με τόσες ευθύνες και υποχρεώσεις όσες εσείς, υπάρχει προσωπικός χρόνος;

Προσωπικός χρόνος είναι οπωσδήποτε ελάχιστος, ειδικά αν είσαι αποφασισμένος να αφιερώσεις όλες σου τις δυνάμεις στα καθήκοντά σου, ως οφείλεις.

Αλλά το ίδιο ισχύει και για τη συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων συμπολιτών μας, που συχνά νιώθουν οι εργασιακές τους υποχρεώσεις να εξαντλούν όλο τους το χρόνο και την ενέργεια.

Σε αυτές τις περιπτώσεις το καλύτερο είναι, τον ελάχιστο ελεύθερο αυτό χρόνο που έχουμε, να τον περνάμε μαζί με τους δικούς μας ανθρώπους, κάνοντας πράγματα που μας γεμίζουν, και μας ανατροφοδοτούν ψυχικά.

Η σύγχρονη γυναίκα πρέπει να είναι «σκληρή» για να επιβιώσει στην πολιτική; Ως δυναμική γυναίκα, τι θα συμβουλεύατε τις γυναίκες που στοχεύουν σε μια επιτυχημένη καριέρα, σε όποιον κλάδο και αν ανήκουν;

Η πιο σημαντική εμπειρία που αποκόμισα αυτά τα χρόνια ήταν ότι αξίζει να τολμάς, αξίζει να το παλεύεις. Και όσο μεγαλύτερες οι δυσκολίες, τόσο μεγαλύτερη και η χαρά της επιτυχίας, αλλά και σε κάθε περίπτωση, η αξία της προσπάθειας.

Και ξέρετε, δεν θέλω να το διατυπώσω αυτό ως μορφή συμβουλής γιατί η αλήθεια είναι ότι οι γυναίκες σήμερα δεν χρειάζονται συμβουλές ή παροτρύνσεις: ευτυχώς, όλο και περισσότερες χαράσσουν τη δική τους πορεία, πετυχαίνουν, και αποτελούν δια του παραδείγματος πρότυπα για όλες και όλους μας.

Και όχι μόνο στο χώρο της πολιτικής -όπου η αλήθεια είναι ότι πρέπει να γίνουν πολλά βήματα ακόμα-, αλλά και σε κάθε πεδίο ανθρώπινης δραστηριότητας: από την εργασία και το επιχειρείν μέχρι τον αθλητισμό και την κοινωνική προσφορά στους συνανθρώπους μας, οι γυναίκες πρωταγωνιστούν ολοένα και περισσότερο.

Αλλά και πέρα όσων βρίσκονται στο φως της δημοσιότητας, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε γυναίκα δίνει τον δικό της αγώνα, τόσο στον στίβο της εργασίας και όσο της οικογένειας.

Αυτόν τον αγώνα οφείλουμε όλοι να τον τιμούμε και να τον στηρίζουμε έμπρακτα.
Για αυτό και είναι καθήκον όσων γυναικών βρισκόμαστε σε θέσεις ευθύνης, να εργαζόμαστε για την ισότητα στην πράξη, για να ανοίξουν νέοι δρόμοι και ευκαιρίες για ακόμα περισσότερες γυναίκες.

Ευχαριστούμε θερμά την Υφυπουργο Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη για τη συνέντευξη που μας παραχώρησε.

 Aκολουθήστε μας στo Google News

Νεότερα Άρθρα

Εύη Βατίδου για τον νέο της σύντροφο: «Καταλαβαινόμαστε με τα μάτια, είμαστε δύο μήνες μαζί»

HerNews ka

Αλέξης Γεωργούλης: Όσα δήλωνε σε παλαιότερες συνεντεύξεις του για τον έρωτα και τις προσωπικές του σχέσεις

HerNews ka

Η Μαρία Νεφέλη Χατζηιωαννίδου μιλά στο HerNews: «Όταν το προσωπικό σου όραμα είναι δυνατό, μπορείς να καταφέρεις τα πάντα»

Her News