Το εμβληματικό στέγαστρο αποτέλεσε τεχνικό άθλο της εποχής. Κάθε μισό της στέγης που στηρίζεται μόνο σε δύο πέδιλα έχει βάρος σχεδόν 9.000 τόνους και αποτελείται από τα δύο τόξα, χαλύβδινες δοκούς, 10 χιλιόμετρα μεταλλικά καλώδια, εναέριες γέφυρες, 2.500 μόνιμους και προσωρινούς προβολείς και τουλάχιστον 500 τόνους βίδες.
Το έργo απογείωσε το ήδη λαμπρό άστρο του Σαντιάγκο Καλατράβα και εκτόξευσε την διεθνή καριέρα του. Ο ίδιος θα ξαναβρεθεί και το 2015 στην Αθήνα στο πλαίσιο μιας διάλεξης για την ανοικοδόμηση της ελληνορθόδοξης εκκλησίας του Αγίου Νικολάου στο “Σημείο Μηδέν” της Νέας Υόρκης, ένα έργο που το κόστος ανέβηκε από τα 50 στα 78 εκατ. σύμφωνα με τους Times.
Έκτοτε όμως φαίνεται πως το άστρο του Καλατράβα ακολούθησε αυτό της μοίρας πολλών Ολυμπιακών ακινήτων, ακόμα και του ίδιου του στεγάστρου του, από την κορυφή της δόξας στα προβλήματα και τα… πρόστιμα. Στη Βενετία έλυσαν τις διαφορές τους στα δικαστήρια.
Μηνύσεις & δικαστικές διαμάχες
Οι υπερβάσεις στο κόστος δεν είναι κάτι νέο. Για το μετρό της Νέας Υόρκης ο Τζίμι Σταμπ θα γράψει στον Guardian:
«Περιφρονούσα τον νέο συγκοινωνιακό κόμβο του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου πριν καν τον δω. Ξεπερνά τον προϋπολογισμό του 2 δισεκατομμύρια δολάρια, έχει υποφέρει από κατασκευαστικά προβλήματα και συμβιβασμούς στο σχεδιασμό, έχει καθυστερήσει επτά χρόνια και είναι ακόμη ημιτελής και ο αρχιτέκτονάς του, Σαντιάγο Καλατράβα, έχει αφήσει μια σειρά από μηνύσεις και θυμωμένους πελάτες σε όλο τον κόσμο».
Δικαστήρια και στη Βαλένθια, τη γενέτειρα του Καλατράβα. Δήμος εναντίον Καλατράβα και Καλατράβα εναντίον ιστοσελίδας που έγραφε τις υπερβάσεις στο κόστος των έργων. Μάλιστα, θα κερδίσει τη μήνυση.
Την ίδια εποχή ο Δήμος ήταν αγριεμένος. Τμήματα της μωσαϊκής οροφής της όπερας απομακρύνθηκαν με ισχυρούς ανέμους την Παρασκευή, αναγκάζοντας τις αρχές να ακυρώσουν τις παραστάσεις και να κλείσουν το κτίριο για το κοινό. Ο εκπρόσωπος της περιφερειακής κυβέρνησης Μάξιμο Μπουχ ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι η Βαλένθια θα μηνύσει τον Καλατράβα.
Και στο Μπιλμπάο όμως ήταν ενοχλημένοι από την γέφυρά τους και έκαναν αλλαγές.
Η πρώτη διαμάχη ξέσπασε όταν οι ντόπιοι ανακάλυψαν πόσο ολισθηρή ήταν η γυάλινη επιφάνεια. Το γυαλί δεν ήταν πιθανώς το πιο κατάλληλο υλικό για το κατάστρωμα της γέφυρας, ειδικά αν λάβουμε υπόψη πόσο συχνά βρέχει σε αυτή τη βασκική πόλη. Λόγω των πολλών χρηστών της γέφυρας που έπεσαν, το δημοτικό συμβούλιο ενέκρινε διάφορα συστήματα για την αποφυγή πρόσθετων ολισθήσεων, όπως η τοποθέτηση αντιολισθητικών λωρίδων και η αντικατάσταση των πλακιδίων με άλλα από ειδικό γυαλί. Τελικά αποφασίστηκε να καλυφθεί ολόκληρος ο διάδρομος με αντιολισθητικό χαλί.
Τελικά, και εδώ ο Καλατράβα κατέληξε στα δικαστήρια και το δικαστήριο τον δικαίωσε για τα πνευματικά του δικαιώματα. Μία άλλη ιστορία που δεν πήγε καλά ήταν σε ένα αποστακτήριο.
Οι ιδιοκτήτες του οινοποιείου Ysios που σχεδιάστηκε από το Santiago Calatrava στην Ισπανία έχουν κινήσει νομικά μέτρα κατά του Ισπανού αρχιτέκτονα απαιτώντας να πληρώσει μέρος των 1,7 εκατομμυρίων λιρών που απαιτούνται για να επισκευαστεί η στέγη του κτιρίου που στάζει.
Ποιος ήταν ο Σαντιάγο Καλατράβα
Ο Σαντιάγο Καλατράβα γεννήθηκε στις 28 Ιουλίου 1951 στη Βαλένθια της Ισπανίας. Το επίθετό του έφερε και περίφημο τάγμα Ισπανών ιπποτών. Το 1981 ίδρυσε τη δική του εταιρεία αρχιτεκτονικής και μηχανικής στη Ζυρίχη.
Έργα του μπορούμε να δούμε στην ιστοσελίδα του. Ξεχωρίζουν το Πανεπιστήμιο της Φλόριντα, ο κυρτός πύργος στο Μάλμο και το εκθεσιακό κέντρο του Ντουμπάι.