Η Κλειώ Αγγουράκη, υποψήφια βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στο Βόρειο Τομέα, Μέλος ΝΕ Βόρειας Αθήνας – Επικεφαλής της επιτροπής Μικρομεσαίας Επιχειρηματικότητας καο Γραμματεία του Τμήματος Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. λίγο πριν την έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων γράφει στο HerNews για την αξία που έχει η παιδεία στην κοινωνία μας, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές, αλλά και τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ.
«Μπαίνοντας στην τελική ευθεία για τις χιλιάδες νέες και νέους που δίνουν πανελλήνιες φέτος, έρχεται στο νου μου η φράση του Βίκτωρος Ουγκώ: «εκεί που ανοίγει ένα σχολείο κλείνει μια φυλακή». Η λιτή αυτή πρόταση καταφέρνει να αναδείξει την αξία της Παιδείας στο δρόμο για ένα καλύτερο μέλλον.
Σήμερα, η ανασυγκρότηση της δημόσιας δωρεάν και καθολικής Παιδείας δε μπορεί να θεωρηθεί αυτονόητη και τα λόγια του Ουγκώ είναι ακόμα επίκαιρα.
Στα τέσσερα χρόνια διακυβέρνησης της, η ΝΔ όχι μόνο υπονόμευσε τη δωρεάν, δημόσια εκπαίδευση, αλλά με τις νομοθετικές της ρυθμίσεις κατάφερε να δημιουργήσει ένα ασφυκτικό κλίμα σε όλες τις δημόσιες εκπαιδευτικές δομές, δίνοντας απλόχερα χώρο σε κάθε μορφής ιδιωτική σχολή να εδραιωθεί ως αναγκαίο συστατικό για το αύριο μεγάλου μέρους των νέων ανθρώπων.
Την ίδια ώρα, και ενώ η ανάγκη για εξάλειψη του αναλφαβητισμού και των αποκλεισμών έπρεπε να είναι αυτονόητη, τέσσερα χρόνια τώρα η Εκπαίδευση έχει σαφές ταξικό πρόσημο και μετατρέπεται σταδιακά από κοινωνικό αγαθό σε εμπορικό. Παρατηρούμε μια τεράστια μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ, την αποδόμηση των Ανώτατων Ιδρυμάτων, καθώς δεν ενισχύονται με έμψυχο δυναμικό, διατίθενται σε αυτά όλο και λιγότεροι οικονομικοί πόροι, δε συντηρούνται οι υποδομές, δεν αναβαθμίζονται η έρευνα και η καινοτομία.
Με έκπληξη είδαμε να θεσμοθετείται η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, νόμος που πετάει χιλιάδες υποψήφιους εκτός πανεπιστημίων και τους φέρνει στην αγκαλιά των ιδιωτικών κολεγίων και ΙΕΚ, σχολές οι οποίες πλέον παρέχουν ισότιμους τίτλους με τα καταξιωμένα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Διορίστηκε και επιβλήθηκε η Πανεπιστημιακή Αστυνομία, επανήλθε το μέτρο των διαγραφών, το περίφημο ν+2 , θεσμοθετήθηκε η κατάρτιση του συμβουλίου φοιτητών από ενιαίο ψηφοδέλτιο, η εκλογή Πρυτάνεων και Κοσμητόρων από τα διοικητικά συμβούλια, σύνολο 489 άρθρα που όλα μαζί συνιστούν απαξίωση της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης και καθιστούν σταδιακά τη μόρφωση προνόμιο για λίγους κι εκλεκτούς.
Για τον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ η Παιδεία είναι ύψιστο κοινωνικό αγαθό και δεν εξαγοράζεται. Δεν είναι ανταλλάξιμο προϊόν όπως το εκλαμβάνουν οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές.
Ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στοχεύει σε ένα οικουμενικό και δημοκρατικό σύστημα Παιδείας, ανοιχτό σε όλα τα παιδιά. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα αναβαθμισμένο σε όλες τις βαθμίδες του.
Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και αναπόσπαστο κοινωνικό αγαθό. Προτεραιότητά μας είναι η πολύπλευρη μόρφωση των παιδιών και είναι υποχρέωση της πολιτείας να κατοχυρώσει τη δωρεάν δημόσια εκπαίδευση υψηλού επιπέδου για όλες και όλους, στοχεύοντας πάντα στην άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, τη μείωση των αποκλεισμών και διακρίσεων και την ανάγκη δημιουργίας σκεπτόμενων πολιτών που θα λειτουργούν σε όλα τα επίπεδα δημοκρατικά, με κοινωνική συνείδηση.
Τα παραπάνω μπορούν να γίνουν πράξη με πολύ συγκεκριμένα μέτρα τα οποία βρίσκονται στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ και αποτελούν μια ουσιαστική επένδυση στο μέλλον:
· 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση από το νηπιαγωγείο έως το λύκειο, με την ένταξη όλων των υπαρχόντων τύπων λυκείων
· Αύξηση της χρηματοδότησης για την Παιδεία στο 5% του ΑΕΠ σε βάθος 4ετιας
· Διπλασιασμός της χρηματοδότησης των ΑΕΙ σε βάθος 4ετίας.
· Προκήρυξη διορισμών εκπαιδευτικών με στόχο, σε βάθος 4ετίας, οι αναπληρωτές να αποτελούν το 5% του αριθμού των μόνιμων, από 30% που είναι σήμερα.
· Διπλασιασμός του αριθμού των καθηγητών στα Πανεπιστήμιά μας σε βάθος 4ετίας.
· Αποφασιστική ενίσχυση των δημόσιων δαπανών για την έρευνα και μεταφορά της εποπτείας ξανά στο Υπουργείο Παιδείας.
· Κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια από τη φετινή χρονιά. Αυτό δεν συνεπάγεται καμία αλλαγή στο σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Από τον Σεπτέμβριο 2023 εφαρμόζεται η δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης, σε όσα πανεπιστημιακά τμήματα το επιτρέπει η προσφορά θέσεων, σύμφωνα με το σύστημα του ν.4610/2019
· Αύξηση κατά 15% του διοικητικού προσωπικού των πανεπιστημίων
· Επαναφορά του κλίματος δημοκρατίας και συνεργασίας στα σχολεία. Κατάργηση του συστήματος της ατομικής αξιολόγησης (ν.4823/2021) και της εξωτερικής αξιολόγησης των σχολείων (ν.4692/2020), και επαναφορά του ν.4547/2018 περί αποτίμησης και προγραμματισμού εκπαιδευτικού έργου. Ανανέωση και ενίσχυση των συνεργειών στα ΠΕΚΕΣ
· Ενίσχυση του Ολοήμερου Σχολείου, του νηπιαγωγείου, του δημοτικού και του γυμνασίου, σε δομές και προγράμματα σπουδών
· Προστασία της σωματικής και ψυχικής υγείας κάθε παιδιού, αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας
· Παιδαγωγική και κοινωνική στήριξη των παιδιών με αυξημένες ανάγκες, προαγωγή της αλληλεγγύης και συμπερίληψης
· Ενίσχυση της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης
· Επανένταξη μαθημάτων κοινωνικών επιστημών και καλλιτεχνικής παιδείας
· Μείωση ύλης στα γυμνάσια και λύκεια και αλλαγή προγραμμάτων σπουδών
· Μείωση του ανώτατου αριθμού μαθητών/-τριών σε 20 ανά τμήμα για το νηπιαγωγείο και την Α ́ τάξη δημοτικών σχολείων από τον Σεπτέμβριο 2023, που θα επεκτείνεται σταδιακά και στις υπόλοιπες τάξεις. Ταυτόχρονη μείωση του μεγέθους των τμημάτων της Γ ́ τάξης των λυκείων σε 20 μαθητές/-τριες ανά τμήμα, στο πλαίσιο της προπαρασκευαστικής λειτουργίας της Γ ́ τάξης για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια
· Στήριξη προγραμμάτων επιμόρφωσης για όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας
· Δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε πανεπιστημιακά τμήματα με αναβάθμιση του απολυτηρίου και καθιέρωση της Γ ́ Γενικού Λυκείου ως τάξης κυρίως προετοιμασίας
· Επανένταξη όλων των θεμάτων της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης στο ΥΠΑΙΘ
· Κατάργηση της πανεπιστημιακής αστυνομίας και επαναφορά του πανεπιστημιακού ασύλου
· Ενίσχυση των βιβλιοθηκών και αξιοποίηση των ψηφιακών δυνατοτήτων για τα πανεπιστημιακά συγγράμματα
· Μεταφορά των αρμοδιοτήτων των Συμβουλίων Διοίκησης στις Συγκλήτους των πανεπιστημίων και κατάργηση των υφιστάμενων ΣΔ με τη λήξη της θητείας τους
· Κατάργηση της διαγραφής των φοιτητών/-τριών λόγω του κανόνα ν+2
· Προκήρυξη όλων των κενών θέσεων που προέκυψαν από αφυπηρετήσεις στα ΑΕΙ και ΕΚ από το 2018 και προγραμματισμός τετραετίας, με στόχο το διπλασιασμό των καθηγητών/-τριών και ερευνητών/-τριών
· Διετή προγράμματα στα πανεπιστήμια, με ελεύθερη πρόσβαση σε αυτά των αποφοίτων των ΕΠΑΛ
· Δωρεάν μεταπτυχιακές σπουδές
· Κατάλληλα κτίρια και επαρκή εξοπλισμό με αξιοποίηση και των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης
· Αποκατάσταση της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ, με θεμέλιο την αντιπροσωπευτικότητακαι με τη συμμετοχή όλων των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας στην ανάδειξη των οργάνων
· Αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ). Αποσύνδεση της χρηματοδότησης των ΑΕΙ από την αξιολόγηση
· Εθνικό Σχέδιο Φοιτητικής Στέγης και Μέριμνας. Δημόσια χρηματοδότηση της πρακτικής άσκησης
· Σύνδεση επαγγελματικών προσόντων με την ακαδημαϊκή αναγνώριση του τίτλουσπουδών
· Απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους όλων των πανεπιστημιακών Τμημάτων. Κατοχύρωση των διακριτών ρόλων και ενίσχυση του διαλόγου Πολιτείας-Εκκλησίας
Ονειρευόμαστε κι εμείς, όπως και τα παιδιά μας, ένα καλύτερο αύριο με ισχυρό Κοινωνικό Κράτος, ισχυρή Δημόσια Υγεία και Παιδεία.
Μία εκπαίδευση ουσιαστική, με ευαισθησία και ανθρωπισμό που θα μπολιάσει τις νέες γενιές με τις αξίες της ελευθερίας, της δικαιοσύνης, της ισότητας και της αλληλεγγύης.
Καλή επιτυχία στα παιδιά μας!»