Τα λόγια μας μπορούν να έχουν βαθύ αντίκτυπο όταν αλληλεπιδρούμε με ένα μικρό παιδί ειδικά κατά τη διάρκεια αυξημένων συναισθημάτων. Μια αντιπαραγωγική φράση στην οποία βασίζονται υπερβολικά οι ενήλικες είναι «ηρέμησε».
Με την πρώτη ματιά, το «ηρέμησε» μπορεί να φαίνεται λογικό αίτημα. Εξάλλου, αυτές οι λέξεις ζητούν από το παιδί να ανακτήσει τον έλεγχο των συναισθημάτων του. Ωστόσο, αυτή η φράση μπορεί να προκαλέσει σύγχυση και να είναι επιβλαβής για ένα παιδί για διάφορους λόγους.
Όταν λέμε σε ένα παιδί να «ηρεμήσει», του ζητάμε να ρυθμίσει τα συναισθήματά του. Αλλά αυτή η πολύπλοκη διαδικασία περιλαμβάνει την αναγνώριση και την κατανόηση της συναισθηματικής κατάστασης κάποιου. Τους ζητά επίσης να χρησιμοποιήσουν αυτή την κατανόηση για να ανταποκριθούν κατάλληλα.
Τα περισσότερα νήπια ή μικρά παιδιά μπορούν να το χειριστούν. Χωρίς συγκεκριμένη κατανόηση του τι είναι η «ηρεμία» ή τα βήματα για να επιτευχθεί αυτή η κατάσταση, το αίτημα για «ηρεμία» μπορεί να προκαλέσει σύγχυση και ακόμη και να προκαλέσει άγχος.
Είναι παρόμοιο με το να λες σε κάποιον να «σκέφτεται έξω από το πλαίσιο» χωρίς να παρέχει κανένα πλαίσιο ή καθοδήγηση για το πώς να το κάνει. Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι αυξημένη απογοήτευση και συναισθηματική υπερένταση παρά το επιθυμητό ηρεμιστικό αποτέλεσμα.
Τι πρέπει να κάνουμε αντ ‘αυτού;
Το κλειδί είναι να παρέχουμε στα παιδιά συγκεκριμένες στρατηγικές και εργαλεία για να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους. Μπορεί να περιλαμβάνει τη διδασκαλία απλών ασκήσεων αναπνοής ή τη χρήση οπτικών βοηθημάτων για να τους βοηθήσει να κατανοήσουν την έννοια της ηρεμίας.
Για παράδειγμα, μπορείτε να πείτε, «Μπορώ να δω ότι είσαι αναστατωμένο. Ας πάρουμε βαθιές αναπνοές μαζί», ενώ επιδεικνύουμε αργές, βαθιές αναπνοές. Αυτή η διατύπωση όχι μόνο τους δίνει μια συγκεκριμένη δράση στην οποία πρέπει να επικεντρωθούν, αλλά επίσης διαμορφώνει μια απλή τεχνική αυτορρύθμισης.
Επιπλέον, μπορεί να είναι χρήσιμο να επικυρώσετε τα συναισθήματά τους πριν τους καθοδηγήσετε προς την ηρεμία. Για παράδειγμα: «Μπορώ να δω ότι είσαι πραγματικά αναστατωμένο επειδή δεν μπορείς να έχεις το παιχνίδι αυτή τη στιγμή. Είναι πραγματικά δύσκολο, έτσι δεν είναι;»
Αναγνωρίζει τα συναισθήματά τους, τους κάνει να νιώθουν ότι τους βλέπουν και τους ακούνε και συχνά μπορεί να βοηθήσει στη διάχυση της έντασης του συναισθήματος.