Πανελλήνιες εξετάσεις και άγχος πάνε μαζί.
Το άγχος δεν αφορά φυσικά μόνο στον υποψήφιο αλλά και στην οικογένεια του που συχνά αλλάζει τη ρουτίνα της και προσπαθεί άλλοτε επιτυχώς άλλοτε όχι να στηρίξει τον υποψήφιο παρέχοντας του ένα υποστηρικτικό περιβάλλον.
Το άγχος του υποψήφιου:
Οι εξετάσεις παραδοσιακά δοκιμάζουν τις αντοχές των υποψηφίων τόσο ψυχικά όσο και σωματικά γιατί από τη φύση τους απαιτούν το μέγιστο των προσπαθειών πάντα με αμφίβολο αποτέλεσμα. Είναι γνωστό σε όλους ότι πολλές φορές ακόμη και η μέγιστη προσπάθεια μπορεί να ματαιωθεί από μια κακή στιγμή και αυτό είναι που αυξάνει κατακόρυφα το στρες του υποψήφιου που πέφτει στη μάχη έτοιμος να διαχειριστεί και την κάθε πιθανή ματαίωση.
Το γενικευμένο άγχος, οι κρίσεις πανικού, οι διατροφικές διαταραχές ή δυσλειτουργίες είναι αρκετά συνηθισμένα φαινόμενα ανάμεσα στους υποψηφίους οι οποίοι συχνά ντρέπονται και να περιγράψουν τη δυσκολία που βιώνουν.
Πολύ συχνά οι υποψήφιοι βιώνουν εφιάλτες και νυχτερινή επαγρύπνηση λόγω του στρες ενώ δεν είναι και σπάνιες οι φορές που μπορεί να γίνουν επιθετικοί ή πολύ εσωστρεφείς και καταθλιπτικοί.
Δε λείπουν φυσικά και οι υποψήφιοι με μεγαλύτερη ανθεκτικότητα που καταφέρνουν να βγουν σχεδόν αλώβητοι από το μαραθώνιο των πανελληνίων αλλά εμείς αποδεχόμαστε και οφείλουμε να σταθούμε ακόμη περισσότερο στα παιδιά που όλο αυτό το βιώνουν σαν μια δύσκολη δοκιμασία.
Το άγχος στην οικογένεια:
Οι οικογένειες των υποψηφίων επίσης μπαίνουν πολύ συχνά σε κατάσταση άγχους στη προσπάθεια να συμπαρασταθούν αλλά και να κατανοήσουν αυτό όλο που βιώνει το παιδί τους. Όταν μάλιστα αποτυγχάνουν να συμπαρασταθούν ουσιαστικά ή αν χάσουν την επαφή που είχαν με το παιδί τους νιώθουν ματαίωση και δεν είναι και σπάνιες οι περιπτώσεις να βιώνουν και αυτοί ματαίωση, στρες ,θλίψη και άλλα δυσφορικά συναισθήματα.
Ένα συχνό λάθος που κάνουν οι οικείοι των υποψηφίων είναι είτε να προσπαθήσουν να μειώσουν την αξία των πανελληνίων συχνά φέρνοντας το αντίθετο αποτέλεσμα από τη μείωση του άγχους ενώ άλλες φορές μη μπορώντας να κρύψουν το άγχος τους μεταφέρουν στα παιδιά ακόμη περισσότερο στρες με αποτέλεσμα η οικογενειακή ατμόσφαιρα να δυναμιτίζεται και τα πράγματα να είναι τεταμένα.
Συμβουλές:
Το πρώτο και πιο σημαντικό είναι ότι δεν ξεχνάμε ότι η ζωή δεν αρχίζει και δεν τελειώνει με καμία εξέταση και ότι ακόμη και αν κάποιος δεν τα καταφέρει σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι δεν μπορεί να τα καταφέρει στη ζωή του.
Ίσα ίσα έχουμε πάρα πολλά παραδείγματα ανθρώπων εξαιρετικά δημιουργικών χωρίς να έχουν κάποια τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Οι υποψήφιοι πρέπει να αγαπούν τον εαυτό τους και να τον φροντίζουν σε όλη τη διάρκεια τόσο της προετοιμασίας όσο και της εξέτασης. Να μη ξεχνούν να κάνουν συχνά διαλείμματα απολαμβάνοντας πράγματα που αγαπούν, να είναι πάντα σε επαφή με φίλους και ανθρώπους που αγαπούν και να είναι έτοιμοι να συγχωρήσουν στον εαυτό τους όποια αποτυχία η δυσκολία.
Οι οικογένειες οφείλουν να είναι πάντα δίπλα στον υποψήφιο χωρίς όμως να γίνονται φορτικοί με περιττές συμβουλές, συγκρίσεις. Το καλύτερο είναι να ακούν τι έχει να τους πει το παιδί, να το αγκαλιάζουν συχνά, να το φροντίζουν ακόμη πιο πολύ και να του τονίζουν ότι η ζωή είναι όμορφη και στην επιτυχία και στην αποτυχία.
Αν δουν στοιχεία που μπορεί να τους προβληματίσουν στη συμπεριφορά του υποψήφιου όπως θλίψη, πολύ θυμό, εσωστρέφεια και στρες δεν είναι κακό να επισκεφτούν κάποιο ειδικό για να τους κατευθύνει πιο ουσιαστικά και συγκεκριμένα για το πως να διαχειριστούν τη δική τους ατομική περίπτωση.
Καλή επιτυχία σε όλους
Σας αγαπάμε ανεξαιρέτως αποτελέσματος και σας νιώθουμε όλοι.
Πάνος Πλουμιδης
Ψυχολόγος Ψυχαναλυτής. Α.Π.Θ
Msc Ιατροδικαστικής Ιατρική Σχολή Α.Π.Θ
Msc psychoanalysis Paris 8
Msc Φιλοσοφίας, Α.Π.Θ
Facebook: Πάνος ΠλουμίδηςInstagram: _ppanos_
Ψυχολόγος Ψυχαναλυτής. Α.Π.Θ
Msc Ιατροδικαστικής Ιατρική Σχολή Α.Π.Θ
Msc psychoanalysis Paris 8
Msc Φιλοσοφίας, Α.Π.Θ
Facebook: Πάνος ΠλουμίδηςInstagram: _ppanos_