Όλοι λίγο πολύ στην καθημερινότητά μας έχουμε συνηθίσει να ακούμε έννοιες όπως «ποιότητα», «Πρότυπο ISO», «HACCP», «επιχείρηση πιστοποιημένη με το τάδε ISO» κτλ. Και μπορεί να μην κατανοούμε ακριβώς τι σημαίνουν, αλλά σίγουρα νιώθουμε ότι κάναμε τη σωστή επιλογή σαν καταναλωτές αν γνωρίζουμε ότι το προϊόν/ υπηρεσία που επιλέξαμε δημιουργήθηκε σύμφωνα με πιστοποιημένες διαδικασίες. Θεωρώ λοιπόν ότι μπορούμε ως γονείς να περάσουμε σιγά σιγά αυτή την καταναλωτική νοοτροπία και στα παιδιά μας.
Κατά τη γνώμη μου μια καλή ηλικία για να ξεκινήσουμε να περνάμε τέτοια μηνύματα στα παιδιά μας, είναι η ηλικία των 11-12 ετών.
Ας κάνουμε λοιπόν μια υπόθεση.
Πηγαίνει το παιδί με το γονιό στο κρεοπωλείο- ψητοπωλείο να αγοράσουν ψητό κοτόπουλο και μοσχαρίσιο κιμά. Ο γονιός γνωρίζει πως στον πάγκο εργασίας ψητών κρεάτων γίνεται επεξεργασία μόνο ψημένων κρεάτων και όχι νωπών. Το λέει στο παιδί και του εξηγεί πως θα ήταν εστία μόλυνσης αν υπήρχε ένας μόνο πάγκος επεξεργασίας.
Στη συνέχεια παρατηρούν αν ο υπάλληλος θα κάνει σωστό ή λάθος χειρισμό στα κρέατα. Έτσι την επόμενη φορά που θα ψωνίσουν τα παιδιά σε αντίστοιχο μαγαζί, θα παρατηρούν αυτή τη λεπτομέρεια και πιθανόν να αρχίσουν να προσέχουν και άλλες, όπως αν ο υπάλληλος άλλαξε γάντια από τα νωπά στα ψητά, αν χρησιμοποιεί διαφορετικό μαχαίρι κτλ.
Μπορούμε ακόμη να κάνουμε ένα μάθημα-παιχνίδι για τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένα προϊόν/ υπηρεσία ώστε να θεωρείται ποιοτικό, και όποιος βρει τα περισσότερα να κερδίζει!
Τι εννοώ, για παράδειγμα παίρνετε ένα προϊόν π.χ. μιλήστε για ένα μπουφάν και ξεκινάτε να γράφετε λίστα με τα χαρακτηριστικά που θα το χαρακτήριζαν ως ποιοτικό προϊόν. Να μην έχει δέρμα από ζώο, το υλικό του να έχει ελεγχθεί για πρόκληση αλλεργιών, το φερμουάρ να μην έχει αιχμηρές άκρες κτλ.
Επίσης, τα παιδιά πρέπει να μάθουν πως οι καταναλωτές έχουν «φωνή» και πως η άποψή τους μετράει.
Για παράδειγμα, τρώει το παιδί κριτσίνια με σουσάμι τάδε μάρκα και διαπιστώνει ότι έχουν ελάχιστο ως καθόλου σουσάμι, τότε μπορεί να πάρει τηλέφωνο τη γραμμή παραπόνων της συγκεκριμένης εταιρίας παραγωγής κριτσινιών, ώστε να καταγραφεί το παράπονό του. Επίσης, αν το παιδί βρήκε και κάτι θετικό σχετικά με το προϊόν μπορεί επίσης να το αναφέρει. Η ανατροφοδότηση από τον πελάτη είναι πολύ σημαντική για τις επιχειρήσεις.
Θεωρώ πολύ σημαντική τη διακοπή της τιμωρίας στα παιδιά και εξίσου σημαντική τη χρήση της έννοιας της συνέπειας των πράξεων μας στην διαπαιδαγώγηση των παιδιών.
Με τον ίδιο τρόπο πρέπει να αντιμετωπίζουμε και εμείς οι καταναλωτές τις επιχειρήσεις. Οι πράξεις τους έχουν αντίκτυπο στο καταναλωτικό κοινό, το οποίο από μικρή ηλικία γνωρίζει πώς να χειριστεί κατάλληλα τέτοιες περιπτώσεις.
Με τον τρόπο αυτό πιστεύω ότι θα μεγαλώσουμε τα παιδιά μας ως καταναλωτές με συνείδηση, άποψη και σεβασμό προς τους εργαζόμενους και τις εκάστοτε επιχειρήσεις. Κάθε μικρό λιθαράκι στην ανατροφή των παιδιών μας θα μας προσφέρει ένα καλύτερον μέλλον για όλους.
Μαριάννα Χρηστίδη,
Γεωπόνος Γ.Π.Α. – MSc Διαχείριση Ποιότητας Ε.Α.Π.