Η δυσλεξία είναι η πιο κοινή από τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Οι μαθητές με δυσλεξία, ενώ μπορεί να είναι παιδιά με φυσιολογική ή και ανώτερη νοημοσύνη, χωρίς προβλήματα στην όραση, την ακοή ή την ψυχική υγεία, αντιμετωπίζουν ειδικές δυσκολίες στην κατανόηση όσο και στην κωδικοποίηση/αποκωδικοποίηση του γραπτού λόγου. Συνέπεια της δυσλεξίας μπορεί να είναι μία απλή δυσκολία στην ανάγνωση, στην γραφική επιδεξιότητα, στην ορθογραφία ή στην αριθμητική έως και πλήρης αναλφαβητισμός.
Τι προδίδει την δυσλεξία σε ένα παιδί;
Ανάγνωση vs Δυσλεξία
- κομπιάσματααργός ρυθμος ακατάλληλες παύσεις στη μέση μιας λέξης ή πρότασης
- μη χρήση των σημείων στίξης με αποτέλεσμα να μη χρωματίζεται κατάλληλα η φωνή.
- αντικαταστάσεις γραμμάτων (π.χ φ-θ, β-δ)
- παραλείψεις λέξεων ή αντικατάστασή τους με άλλες πιο μικρές ή συχνές.
Γραφή vs Δυσλεξία
- δυσκολία κατανόησης του κειμένου.
- παραλείψεις ή μεταθέσεις γραμμάτων.
- παραλείψεις τόνων ή σημείων στίξης.
- χρήση κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων ανακατεμένα.
- λανθασμένος χωρισμός λέξεων ή ενοποίηση λέξεων σε μία (π.χ. κατα λαβα, αποτους)
- καθρεπτική γραφή (π.χ. 3 αντί για ε).
Ορθογραφία vs Δυσλεξία
- δυσκολία στην εφαρμογή των κανόνων ορθογραφίας κατά την παραγωγή γραπτού λόγου.
- δυσκολία στην απομνημόνευση ορθογραφίας.
Πριν από οποιαδήποτε διάγνωση, είναι απαραίτητο να γίνονται λεπτομερείς εξετάσεις του ακουστικού συστήματος, του οπτικού συστήματος, του φωνολογικού και του νευρολογικού-μυικού συστήματος του παιδιού (ανήκουν στην αναπτυξιακή παιδιατρική). Το πλέον βασικό είναι ότι αυτά τα παιδιά συγχρόνως με την εξειδικευμένη διδασκαλία χρειάζονται κατανόηση, συμπαράσταση και ενθάρρυνση από το σχολείο, το σπίτι και γενικά το άμεσο περιβάλλον. Η ‘θεραπευτική’ αγωγή τους δεν πρέπει να εστιάζεται μόνο στο ακουστικό σύστημα ή μόνο στο οπτικό ενός δυσλεξικού παιδιού. Δεν πρέπει να το βλέπουμε σαν μεμονωμένη επιστήμη ή τεχνική ή μέθοδο αγωγής που μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα της ειδικής μαθησιακής δυσκολίας. Κάθε περίπτωση χρειάζεται διαφορετική αντιμετώπιση και εξατομικευμένο πρόγραμμα και μέθοδο διδασκαλίας.