Πριν από τριάντα εννέα χρόνια, στις 28 Ιανουαρίου το 1985, 45 από τα μεγαλύτερα ονόματα της μουσικής, από τον Stevie Wonder μέχρι τον Bruce Springsteen , συγκεντρώθηκαν σε ένα στούντιο του Λος Άντζελες για να ηχογραφήσουν το φιλανθρωπικό σινγκλ “We Are The World”.
Στο κατώφλι της 40ης επετείου, ένα νέο ντοκιμαντέρ The Greatest Night in Pop, που κυκλοφόρησε στο Netflix στις 29 Ιανουαρίου, δείχνει πώς έγινε η ιστορική συγκέντρωση.
Στους συμμετέχοντες που πήραν συνέντευξη περιλαμβάνονται οι Cyndi Lauper, Kenny Loggins, Lionel Richie , Smokey Robinson και Dionne Warwick.
Το ντοκιμαντέρ συνδυάζει βίντεο από τις ΗΠΑ για την Αφρική και ήχο που καταγράφηκε από τον David Breskin, ο οποίος έγραψε το άρθρο του περιοδικού Life για τη συνεδρία.
Το “We Are The World” εμπνεύστηκε από το “Do They Know It’s Christmas?” ένα φιλανθρωπικό σινγκλ του 1984 που ηχογραφήθηκε από μερικούς από τους πιο δημοφιλείς Βρετανούς και Ιρλανδούς μουσικούς για τη συγκέντρωση χρημάτων για τον τερματισμό της πείνας στην Αιθιοπία.
Οι ερμηνευτές ήταν κυρίως λευκοί και ο θρυλικός καλλιτέχνης και ακτιβιστής των πολιτικών δικαιωμάτων Harry Belafonte σκέφτηκε ότι κορυφαίοι μαύροι αστέρες έπρεπε να συμπεριληφθούν σε ένα φιλανθρωπικό σινγκλ.
«Έχουμε λευκούς που σώζουν μαύρους. Δεν έχουμε μαύρους που σώζουν μαύρους», λέει ο Lionel Richie στο ντοκιμαντέρ, παραφράζοντας πώς ο Belafonte του παρουσίασε το έργο.
«Πρέπει να σώσουμε τους δικούς μας ανθρώπους από την πείνα». Προσπαθούσε να εμπλέξει εμάς, τη νεότερη ομάδα, σε αυτό που συνέβαινε στην Αφρική. Είπα, φυσικά».
Ο Harry Belafonte συνεργάστηκε με κορυφαία στελέχη και παραγωγούς στο Χόλιγουντ όπως ο Ken Kragen και ο Quincy Jones για να προσεγγίσει τα επιλεγμένα αστέρια της μουσικής.
Ήξεραν ότι πολλοί θα βρίσκονταν στο Λος Άντζελες για τα American Music Awards που παρουσίαζε ο Richie, οπότε η ηχογράφηση έγινε αμέσως μετά. Η μεγαλύτερη αποκάλυψη στο ντοκιμαντέρ είναι η Sheila E, η οποία έπαιξε με τον Prince, υποστηρίζοντας ότι κλήθηκε να συμμετάσχει επειδή οι παραγωγοί πίστευαν ότι ο Prince θα ερχόταν αν ήταν εκεί.
Καθώς εξήγησε πώς ήταν να είσαι στο δωμάτιο, περιμένοντας ένα σόλο: «Ήταν αργά, και ανυπομονούσα να τραγουδήσω έναν από τους στίχους, αλλά συνέχισαν να ρωτούν “Λοιπόν, νομίζεις ότι μπορείς να φέρεις τον Prince εδώ;” Και είμαι σαν, ουάου. Αυτό είναι περίεργο. και μόλις άρχισα να νιώθω ότι με χρησιμοποιούν επειδή θέλουν να έρθει ο Prince και όσο περισσότερο με κρατούν, ίσως εμφανιστεί ο Prince».
Είπε ότι ήξερε ότι δεν επρόκειτο να έρθει γιατί ένιωθε άβολα ανάμεσα σε όλους αυτούς τους ανθρώπους και χαρακτήρισε τη βραδιά «σπαρακτική» συνολικά.
Ο Lionel Richie έγραψε το «We Are The World» μαζί με τον Michael Jackson. Αλλά μερικοί από τους επιλεγμένους τραγουδιστές έπαιξαν επίσης βασικό ρόλο στην παραγωγή του τραγουδιού κατά τη διάρκεια μιας ταραχώδους ηχογράφησης.
Για παράδειγμα, ο Bob Dylan δυσκολευόταν με τη γραμμή του και αισθανόταν άβολα με το πόσο γεμάτο ήταν το δωμάτιο. Κάλεσε τον Stevie Wonder να τον βοηθήσει και ο μουσικός κάθισε στο πιάνο και το τραγούδησε όπως νόμιζε ότι έπρεπε να το τραγουδήσει ο Dylan, μιμούμενος τη φωνή του indie καλλιτέχνη.
Το We Are The World έγινε αμέσως επιτυχία. Στο τεύχος του TIME της 25ης Μαρτίου 1985, το περιοδικό παρουσίασε μια λίστα με στατιστικά στοιχεία που έδειχναν ότι το σινγκλ διαμορφωνόταν ως «η συντριβή της δεκαετίας».
Το κατάστημα Sunset Boulevard της Tower Records στο Δυτικό Χόλιγουντ πούλησε 1.000 αντίτυπα σε δύο ημέρες, σε σύγκριση με περίπου 100-125 αντίτυπα σε μια δεδομένη εβδομάδα. Το περιοδικό υποστήριξε ότι αυτό που είναι πιο αξιοσημείωτο για το τραγούδι είναι πώς «οι μουσικοί από αντίπαλες φατρίες της επιχείρησης φαίνονται να παραμερίζουν τις διαφορές στυλ και ιδιοσυγκρασίας και να ενώνονται για να μοιραστούν και να διαδώσουν λίγη ευπρέπεια».
Τα περισσότερα από τα έσοδα του «We Are The World» πήγαν στις ΗΠΑ για την Αφρική που συγκέντρωνε χρήματα για τον τερματισμό της φτώχειας στην ήπειρο, ενώ το 10% διατέθηκε για προσπάθειες καταπολέμησης των αστέγων στις ΗΠΑ, κατόπιν αιτήματος του Wonder.