Η Παρασκευή 23 Απριλίου 2021 ήταν η τελευταία ημέρα λειτουργίας των σχολείων (νηπιαγωγεία, δημοτικά, λύκεια). Οι περισσότεροι μαθητές άφησαν πίσω τους τις καγκελόπορτες των σχολείων κρατώντας (οι μικροί μας φίλοι κυρίως) τα δώρα του Πάσχα, που με τόση αγάπη και μεράκι έφτιαξαν οι εκπαιδευτικοί για να τους δώσουν λίγη χαρά. Βέβαια υπάρχουν και οι μαθητές που έκλεισαν ένα απλό κουμπί υπολογιστή χωρίς να αποχαιρετιστούν με συμμαθητές και εκπαιδευτικούς εγκαρδίως.
Οι διακοπές του Πάσχα αρχίζουν την Μεγάλη Δευτέρα (26 Απριλίου 2021) μέχρι και την Παρασκευή της Διακαινησίμου (07 Μάϊου 2021). Τα σχολεία θα ανοίξουν ξανά τη Δευτέρα 10 Μαΐου 2021. Η αλήθεια είναι ότι το φετινό Πάσχα όπως και το περσινό θα είναι διαφορετικό ένεκα των μέτρων ενάντια στην εξάπλωση της πανδημίας. Συνήθως την περίοδο των διακοπών τα παιδιά αφήνουν τις σχολικές τους τσάντες στην άκρη και βγαίνουν στις αλάνες, στις παιδικές χαρές για να παίξουν, να βρεθούν με τους φίλους τους κ.τ.λ. Όμως εδώ και ένα χρόνο όπως μας έχουν συστήσει και οι ειδικοί για να μην εξαπλωθεί ο ιός στερούμαστε την κοινωνικοποίηση και είμαστε «υπέρμαχοι» της κοινωνικής αποστασιοποίησης. Ειρήσθω εν παρόδω είναι σημαντικό για την ψυχολογία των παιδιών μας να γιορτάσουμε το Πάσχα.
Πώς όμως φαντάζει εφικτό;
Τα παιδιά ήδη γνωρίζουν τους κανόνες υγιεινής, την απαγόρευση των κοινωνικών συναθροίσεων και την καραντίνα μας. Ο λόγος για τις διακοπές του Πάσχα και για το πώς τα παιδιά αλλά και οι αγαπημένοι τους δεν θα κινδυνεύσουν μένοντας στο σπίτι και να μειώσουν τις πιθανότητες μετάδοσης του ιού. Αυτή τη στιγμή του χρόνου που γιορτάζουμε τα θαύματα, την αγάπη και την καλοσύνη της ζωής με τους ανθρώπους που αγαπάμε, την οικογένειά μας. Και φέτος πρέπει να το κάνουμε λίγο διαφορετικά, δεν σημαίνει απαραίτητα χειρότερο ή λιγότερο ή αρνητικό. Δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να γιορτάσουμε την μεγαλύτερη γιορτή της χριστιανοσύνης. Άλλωστε, το Πάσχα είναι μια γιορτή που έχει να διδάξει πολλά τόσο στα παιδιά μας όσο και σε εμάς.
Πώς νιώθουν τα παιδιά;
Τα παιδιά έχουν ζήσει μέσα στο λυκόφως της πανδημίας, χωρίς φίλους δια ζώσης, μόνο ηλεκτρονικά, χωρίς ανοιχτά σχολεία έτσι ώστε να βιώσουν τη χαρά της δημιουργίας, της προετοιμασίας για αυτή την γιορτή! Άλλωστε, το Πάσχα συνοδεύεται από πολλές παραδόσεις, έθιμα και οι ημέρες της Μεγάλης
Εβδομάδας και της Ανάστασης έχουν η καθεμία την σημασία της.
Καλό θα ήταν, λοιπόν, να δημιουργήσουμε στα παιδιά μας εικόνες από στιγμές παράδοσης, την άνθηση της φύσης αλλά και το μήνυμα αυτής της μεγάλης χριστιανικής γιορτής. Έτσι, θα νιώσουν, θα αισθανθούν το πραγματικό μήνυμα αυτής της γιορτής. Καλό θα ήταν να μην έρθουν τα παιδιά για λίγο καιρό σε επαφή με τον υπολογιστή, άλλωστε έχει γίνει η καθημερινή τους ρουτίνα το τελευταίο διάστημα.
Όλοι μας έχουμε ως παρακαταθήκη μας την ανθρώπινη κληρονομιά. Μπορούμε λοιπόν να δείξουμε στα παιδιά μας πώς να είμαστε χαρούμενοι με όσα έχουμε, να αγγίζουμε νοητά ο ένας τον άλλον με τα συναισθήματά μας, να εκφράζουμε την αγάπη μας. Μέσα λοιπόν από τις παραδόσεις των άγιων ημερών θυμόμαστε το νόημα της οικογένειας και τους τρόπους που αναπτύσσουν στα παιδιά την συναισθηματική ασφάλεια και συνέπεια μέσω της διατήρησης των εθίμων χρόνο με το χρόνο. Άλλωστε το Πάσχα συμβολίζει την αγάπη και την προσφορά μεταξύ της οικογένειας και των αγαπητών προσώπων.
Υπάρχει η δυνατότητα να νιώσουν τα παιδιά ότι θα βιώσουν ένα ανθρώπινο Πάσχα παρόλο που και φέτος δεν θα βρεθούν τους φίλους και τους παππούδες μας, δεν θα βρεθούμε στο προαύλιο της εκκλησίας για να ευχηθούμε στο Χριστός Ανέστη, δεν θα τσουγγρίσουμε με όλους τα κόκκινα αυγά. Όμως οι γονείς μπορούν να απασχολήσουν τα παιδιά τους δημιουργικά μέσα στο σπίτι, φτιάχνοντας λαμπάδες με υλικά ανακυκλώσιμα, διάφορες κατασκευές όπως φαναράκια για την Μεγάλη Παρασκευή, Λαζαράκια, κουλουράκια πασχαλινά με διάφορα στολίδια και σχέδια, βάψιμο των αυγών, σοκολατένια αυγά και διάφορες πασχαλινές ζωγραφιές.
Ας ενισχύσουμε τα παιδιά μας με θετικά συναισθήματα «χτίζοντας» από το φετινό Πάσχα όμορφες αναμνήσεις, αφήνοντας πίσω τον εγκλεισμό στο σπίτι. Άλλωστε η
έκφραση συναισθημάτων δε γίνεται μέσω των λέξεων, αλλά μέσω της ενίσχυσης των συναισθηματικών δεσμών.
Νικολέτα Γατζούδη
Ειδική Παιδαγωγός-Θεατρολόγος-Δημοσιογράφος
MSc, Med