Τα σημερινά παιδιά είναι σε θέση να σου εξηγήσουν τι είναι το κινητό τηλέφωνο και να αλλάξουν κανάλι στην τηλεόραση, αλλά δεν μπορούν να περιγράψουν πως καλλιεργούμε μια τομάτα. Τι γνωρίζουν άραγε τα παιδιά απο εσπεριδοειδή;
Η παρουσία της τεχνολογίας είναι πολύ έντονη στις μέρες μας, οπότε ως ένα βαθμό είναι φυσιολογικό επακόλουθο η τόση εξοικείωση των παιδιών με αυτή.
Όμως εμείς ως γονείς δεν θα έπρεπε να τους μάθουμε και κάτι παραπάνω;
Και με το κάτι παραπάνω δεν εννοώ γραμματική, μαθηματικά και ξένες γλώσσες. Αυτό που εννοώ είναι να τους μάθουμε να αντιλαμβάνονται τη φύση και πως αυτή λειτουργεί. Τα παιδιά θα πρέπει να ξέρουν τι είναι τα εσπεριδοειδή.
Βέβαια, ας μην φτάσουμε και στο άλλο άκρο, την ολική δηλαδή απαγόρευση των οθονών. Από τη στιγμή που εμείς οι ίδιοι μπροστά στο παιδί θα μιλήσουμε στο κινητό ή θα απαντήσουμε σε κάποιο email στον υπολογιστή ή τέλος πάντων έχουμε αρκετά συχνά μια επαφή με οθόνες, λογικό είναι και το παιδί να έχει και αυτό.
Το μέτρο είναι το κλειδί για όλα!
Όλα με μέτρο και να προσπαθούμε όσο μπορούμε να ζούμε εμπειρίες με το παιδί μας. Ξέρετε τι χαρά είναι για ένα παιδί να κάνει τραμπάλα με τη μαμά του; Ή να περπατάει στο δασάκι με τον μπαμπά ψάχνοντας για κουκουνάρια; Δεν φαντάζεστε! Είναι το μεγαλύτερο καλό που μπορούμε να κάνουμε και σε αυτά, αλλά και στον εαυτό μας!
Νομίζω πως μια καλή αρχή είναι να ξεκινήσουμε να τους μιλάμε για πράγματα που βλέπουν στην καθημερινότητά τους, π.χ. για τη γεωπονία και τα εσπεριδοειδή.
Αναλόγως την ηλικία μπορούμε να δημιουργήσουμε αντίστοιχες δραστηριότητες για να τους μάθουμε διάφορες πληροφορίες σχετικά με τα εσπεριδοειδή.
Στην αρχή σε παιδιά μικρής ηλικίας δίνουμε λίγες πληροφορίες για να είναι και αφομοιώσιμες, πχ για το λεμόνι λέμε ότι είναι κίτρινο και το λένε λεμόνι (την ονομασία του εννοώ) και όσο μεγαλώνουν τα παιδιά μπορούμε να προσθέτουμε πληροφορίες, όπως ότι είναι ξινό και το χυμό του το ρίχνουμε συνήθως στις σαλάτες, ότι έχει βιταμίνη C κτλ.
Επίσης, βοηθάει πάρα πολύ η οπτική επαφή του παιδιού, είτε μέσω βιβλίων που δείχνουν το αντικείμενο για τα οποίο τους μιλάμε, είτε με επί τόπου παρατήρησή του, πχ στην περίπτωσή μας με το δένδρο της λεμονιάς με τα λεμόνια πάνω.
Παρακάτω έχω φτιάξει ενδεικτικά ένα πίνακα με κάποια από τα εσπεριδοειδή και λίγες πληροφορίες σχετικά με αυτά.
Προτείνω κάθε ένα απο τα εσπεριδοειδή να τα παρουσιάσετε στο παιδί σε μορφή εικόνας, σε πραγματικό ή σε παιχνίδι πλαστικό.
Ο τρόπος που θα παίξετε είναι δική σας επιλογή! Για παράδειγμα, μπορείτε να ρωτάτε το παιδί αν το λεμόνι τρώγεται σαν φρούτο και να απαντάει ναι ή όχι. Στη συνέχεια αν δείτε ότι το έδαφος είναι πρόσφορο δώστε και άλλες πληροφορίες. Όπως ότι τα εσπεριδοειδή είναι αειθαλή φυτά με χαμηλό ύψος, ή ότι τα αγκάθια της λεμονιάς είναι μεγάλα, τα φύλλα της νεραντζιάς είναι μικρά και μακρόστενα κ.ά.
Ελπίζω να το ευχαριστηθείτε και εσείς μαζί με τα μικρά σας, το μικρό αυτό παιχνίδι δραστηριότητας με εσπεριδοειδή!
Μαριάννα Χρηστίδη,
Γεωπόνος Γ.Π.Α. – MSc Διαχείριση Ποιότητας Ε.Α.Π.